Saturday 5 September 2015

Biri-Biri Pertama

Jadi selain dari kuda, anjing, lembu, ayam dan angsa yang ada di ladang Rantau Panjang aku telah menghadiahkan 10 ekor biri-biri kepada anak sulung aku. Itu janji aku sebab biri-biri jantan kepunyaan anak aku yang dulu aku dah jual atas persetujuan dia. Kena gantikan dan belilah 10 ekor biri-biri baru untuk dia. 9 ekor betina dan seekor jantan.

Setakat ni tak banyak kerenah sangat. Aku pun tak deworm lagi biri-biri ni. Tak buat apa langsung. Hanya lepaskan 10 ekor tu dalam kawasan ladang, sediakan tempat teduh dan air. Garam jilat juga. Dah masuk bulan kedua. Dah lahirkan seekor anak betina. Ada seekor lagi yang bunting sarat dan mungkin melahirkan anak bila-bila masa sahaja.

Amat mengagumkan juga biri-biri ni. Pemakanan senang. Penjagaan pun senang. Baka pula kata penjual ianya kacukan kampung. Ada darah dorper. Apa sajalah. Aku tak kisah sangat. Asalkan lunas janji aku pada anak aku dan sambil tu aku boleh buat pemerhatian dan pembelajaran dari biri-biri ni.

Yang pertama bezanya ialah pemakanannya berbanding kambing. Biri-biri makan rumput, memang banyak makan rumput. Takde nak main-main, fokus betul bila makan.

Yang kedua, bezanya ialah biri-biri tetap berada dalam kawanan. Jarang nak berpecah dari kumpulannya. Tak tahu lah,mungkin sebab bilangan sedikit iaitu 1p ekor. Kalau dah banyak ekor kot lain jadinya.

Ketiga, tahan lasak. Aku perasan biri-biri lagi tahan lasak dari kambing. Tengah-tengah panas pun tak kisah. Makan tetap makan.

Takde niat untuk aku ternak biri-biri secara besaran pun. Macam aku kata tadi, lebih kepada pembelajaran dan beri pengalaman kepada anak aku untuk mempunyai binatang peliharaan dan tanggungjawab sebagai empunya ternakan. Selain tu boleh pelbagaikan sumber protein keluarga kecil aku. Selain makan daging lembu, kambing, ayam lepas ni boleh rasa daging biri-biri peliharaan sendiri pula.





Oh ya, biri-biri ni juga sukakan garam bukit. Anak biri-biri pula cepat betul tumbesarannya berbanding anak kambing.

Frankie dan Paypay pun excited gila dapat biri-biri. Lama dah tak bekerja sebab semua kambing ada kat Kuala Krai sekarang. Jadi memang suka sangat diorang kejar biri-biri keliling ladang.

Nanti di masa akan datang aku akan update secara berkala tentang biri-biri ni. Setakat ni amat berpuas hati sebab langsung tak ada penyakit macam kambing. Selsema pun tak ada. Memang low maintenance. I like!! Masa kelahiran pun aku tak ada. Bila datang ke ladang, tahu-tahu dah ada anak betina sekor. Siap melompat dan berlari dah. Ok ketemu lain kali pulak

Salam hormat!!

3 comments:

  1. semakin maju kehadapan...syabas...Rantau Panjang sheep farm...

    ReplyDelete
  2. semakin maju kehadapan...syabas...Rantau Panjang sheep farm...

    ReplyDelete
  3. yaya..biring lg mudah dibela..cuma kadar pembiakan agak perlahan berbanding kambing,tp tumbesaran dan ktahanan pnyakit agak tnggi brbnding kambing..ada pro n cons nya..tahniah boss ECH...

    ReplyDelete