Monday 1 July 2013

Plaster of Paris

Hari ni aku pegi satu construction site tempat kawan buat kerja. Nasib baik ada buat plastering kat site. Aku minta sikit dengan dia. Bukan kedekut. Tapi nak pakai sikit je. Tak baloi kalau nak beli. Hehehe.

Aku buka belat yang aku buatkan semalam. Nampak bengkak dah surut sedikit. Jadi aku bersihkan lagi sedikit luka yang ada. Terus minta adik aku pegang untuk stabilkan kambing tu dan mulakan kerja simen kaki kambing ni.

Ia macam faham yang aku ni nak tolong dia. Takde nak mengelak sangat. Tahan je. Kadang-kadang je bergerak mungkin sebab tak selesa. Bancuh plaster of paris dengan air. Basahkan bandage, balut kat kaki sambil apply plaster. Aku agak dan tebal dalam suku inci kira okay lah. Oh ya aku balut dengan kapas dahulu sebagai base. Kemudian baru buat semua tadi. Bagi sebiji lagi aspirin. Letak dedak, rumput dan air. Nampak semuanya okay. Siap bangun berdiri lagi. Tanda-tanda nak melahirkan anak belum nampak lagi.

Mungkin akan bagi suntikan NSAID macam prof alwi cakap. Dah ada dalam inventory, tapi untuk kambing bunting aku jadi paranoid sikit. Takut-takut. Sebabnya tak cukup ilmu di dada. Masih belum yakin dengan pengetahuan sendiri.


5 comments:

  1. kemah keming ler bro ECH ni.dh mcm Dr.Pol plak.hehe..ilmu mcm ni den xprnh jmpa lg.ALhamdulillah mgkin bleh dipraktikkn di kndg den kalu ada kes serupa..terbaek bro..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan isal

      Ini pun refer internet mana nak cari bahan nak buat casting. Lepas tu tanya mak sedara hamba yang kerja misi/nurse cara nak simen tangan atau kaki orang.

      Ikutkan hati tak puas sebab comot sangat simen nya. Tapi pikir2 balik. Hamba bukanlah insan seni yang pandai mengukir atau membuat arca..hahaha.nasib la kambing kena jadi bahan experiment.

      Delete
  2. Replies
    1. Erk..doktor tulang tak jugak..tapi bomoh patah..hahaha

      Delete