Thursday 5 March 2015

Screw Worm

Agak nya dah musim barangkali. 5 ekor induk aku didapati terkena serangan cacing skru ni. Ianya bukan mcm cacing internal parasit. Sebenarnya ulat berengga la senang cakap.

5 induk semuanya kena serang pada bahagian kelangkang kaki depan. Bahagian dada atau rusuk.

Tak susah pun untuk buat rawatan. Aku flush kawasan yang dijangkitit ulat berengga dengan ivermectin. Dalam masa beberapa minit sahaja semua ulat mati. Lalu aku bersihkan luka dari bangkai-bangkai ulat. Ini penting untuk elakkan secondary infection. Agak dah semua ulat dapat dibuang aku flush kawasan luka dengan hydrogen peroxide. Bila dah nampak lapisan daging atau darah baru aku letakkan iodin. Spray juga dengan gentian violet.

Sebagai langkah berjaga-jaga aku beri suntikan antibiotik(sama ada oxytetracycline atau enrofloxacin) setakat ni enrofloxacin menunjukkan prestasi yang baik bagi menentang secondary bacterial infection. Cepat kering kawasan luka tu. Ni baru beli brand generic dengan harga murah. Kalau beli yang original pasti lagi cepat berkesan dan pastinya habis duit lebih banyak.

Aku ulangi proses mencuci luka sehingga 2 kali sehari. Luka yang terdedah amat perlu dijaga dan dibersihkan setiap hari. Biasanya dalam masa seminggu luka akan pulih semula seperti sediakala.

Macam mana nak prevent serangan cacing skru? Pastikan kawasan kandang atau ragutan bebas dari terlalu banyak bilangan lalat.

Salam hormat!!

No comments:

Post a Comment