Friday 6 March 2015

Accidental Discovery

Ini pasal perubatan kambing. Baru ni kambing aku ada yang sakitmata. Pink eye. Tak teruk pun. Beberapa ekor je. Sebab tak teruk la aku malas nak restock ubat paste Terramycin yang selalu aku gunakan untuk merawat sakit mata. Aku dah lama tak gunakan semburan Pink Eye sejak ianya naik harga dengan melampau. Terus aje boikot kerana tidak mahu membazir. Aku beralih kepada paste Terramycin. Harga dulu RM3.50 untuk satu tiub 10gm kalau tak silap. Sikit je. Tapi berkesan juga la. Selepas beberapa lama, Terramycin ni pun naik harga juga. Jadi RM4.50. Bagi aku ini oun mahal.

Jadi aku beralih kepada Oxytetracycline untuk suntikan. Aku titiskan ke dalam mata. Ini style orang Thailand. Tapi aku perasaan kaedah ini macan gamble. Ada yang sembuh dan ada yang tak sembuh dan semakin teruk. Pekerja aku dah sound suruh belikan ubat yang pernah digunakan sebelum ini dan terbukti berkesan. Aku buat tak tahu saja sebab nak stick dengan budget harian pengurusan kambing aku iaitu tidak melebihi 10 sen sehari seekor.

Bila dah beberapa lama aku masih buat tak tahu dan seekor induk kambing ini telahpun buta, dengan penuh rasa tanggungjawab pekerja aku menyelongkar bekas tempat meyimpan ubatan. Dia terjumpa sebuah bekas kecil produk petroleum gel iaitu Vaseline. Pekerja aku ni tak pandai membaca, tapi dia tengok petroleum gel ni consistency nya sama seperti Terramycin gel yang pernah digunakan sebelum ini. Tanpa bertanyakan soalam kepada aku, terus sahaja dia menggunakan Vaseline ni sebagai ubat mata.

Selang 3 ke 4 hari, induk yang buta ini menunjukkan perubahan yang positif. Hanya selepas seminggu induk ini kembali mempunyai penglihatan seperti biasam tiada lagi selaput putih di atas matanya. Tiada lagi discharge dekat matanya. Sihat walafiat seperti biasa.

Bukan induk itu sahaja, anak-anak kecil yang sakit mata pun semua kembali sihat setelah dirawat dengan Vaseline ni. Aku pun tak tahu apa kaitan Vaseline dengan penyembuhan penyakit pink eye ni. Yang aku tahu Vaseline ni sangat murah, dan tidak akan naik harga seperti mana Terramycin pink eye spray atau paste. Product petroleum gel juga banyak gantian di farmasi. Mungkin petroleum gel ini mempunyai anti bacterial properties yang kita tak tahu. Aku cuba tanyakan pada Doc Zul pun dia tak tahu. Aku search online pun tak jumpa. Takpe la, asalkan kambing kembali sihat dan tiada side effects pada mereka. Bukankah itu objective utama? Dan paling penting kos rawatan is at minimum. Kan gua dah cakap gua penternak kedekut(havoc).

Jadi inilah accidental discovery yang aku maksud kan. Harap perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama. Jangan risau, no charge for the knowledge. I am here not to sell my knowledge but rather breed and sell my goats.

Salam hormat!!

2 comments:

  1. bagus pekerja hang tu, ada inisiatif

    ReplyDelete
  2. Thank info..apa jenama yg bagus utk vaseline ni..

    ReplyDelete