Friday 21 August 2015

Aku Pernah Fail Dalam Quest Aku Sendiri

Dalam entry aku yang lama dahulu, aku ada menyatakan bahawa aku ingin membuktikan kambing aku boleh survive dengan majoriti foraj berumput. Aku gagal. Failed miserably. Ini pengajaran yang aku alami sendiri.

Beberapa hari lepas, ada rakan penternak yang whatsapp aku bertanyakan kambing nya yang sebelum ini lepas bebas meragut dan selepas baru beberapa hari di kurung untuk tujuan fidlot ternakannya mengalami penurunan berat badan yang mendadak. Kambing berselera untuk makan, tidak ada sakit. Hanya penukaran bahan makanan sahaja. Makanan utama ketika fidlot adalah rumput Napier dicampur juga dengan dedak. Hal ini sekali lagi membuktikan bahawa rumput memang tidak sesuai untuk pemakanan kambing. Bukan lah tak boleh beri makan langsung, tapi tak boleh bergantung terus kepada rumput sebagai foraj, source of dry matter, source of protein mahupun source of fiber.

Aku pernah menceritakan dahulu, perbezaan rumput dan dedaun. Dari segi uratnya, daun mempunyai urat yang tidak selari. Senang untuk dihadamkan oleh rumen kambing. Manakala rumput adalah sebaliknya dengan urat yang selari. Perbezaan ini yang memberi kesan kepada kadar digestibility dan serapan nutrients dari makanan ke dalam keseluruhan sistem seekor kambing. Ianya juga berkait rapat dengan ukuran panjang tali perut kambing berbanding biri-biri yang diciptakan Allah untuk lebih perform dengan diet rumput sahaja.

Namun begitu, kambing aku makan juga rumput, boleh aku katakan sehingga 30% diet mereka adalah berasaskan rumput, semua jenis rumput. Sebabnya kambing aku akan pergi ke grass patch di hulu sungai setiap hari dan habiskan masa kira-kira 1 ke 2 jam meragut rumput setelah browsing dedaun selama 2 ke 4 jam sebelum itu.

Jadi kepada mana-mana penternak kambing yang ingin menggemukkan kambing, adalah lebih baik tekankan kepada dedaun instead of rumput Napier yang pelbagai spesis tu. India, Taiwan, Pakchong, Pandan dan lain-lain. Semua ini sia-sia belaka kerana faktor digestibility rumput yang jauh lebih rendah berbanding pemakanan berasaskan dedaun.

Rakan ternak Mohd Faisal Basri (MFB) pun rasanya akan bersetuju dengan pandangan dan pemerhatian aku ini. Untuk dapatkan body score yang mantap, aku nasihatkan guna rumput pada kadar bawah 30%.

Jadi apa alternatif yang kita ada? Kena cari jalan juga. Kalau operasi fidlot memang kena pelbagaikan usaha. Selain dedak prestasi tinggi, campurkan juga rumput (aku tak kata tak boleh), dedaun, legumes dan bijirin. Fidlot sememangnya kerja runit dan cerewet. Tambah lagi untuk fidlot kambing. Kaedah paling senang untuk operasi aku sekarang adalah lepas meragut. Dengan cara ini, kambing sendiri yang akan cari makan, kambing sendiri yang akan cari mineral penting untuk dirinya.






Aku belum mahu bercakap pasal silage dan yang sewaktu dengannya. Mungkin di lain entry. Cuma sebagai muqaddimah, aku rasakan silage juga adalah suatu kerja yang cerewet dan melibatkan kos yang tinggi. Start up untuk penghasilan silage juga memerlukan belanja yang besar seperti tong biru, plastik, EM, tenaga buruh, masa dan macam-macam hal lagi.

Model, contoh dan rujukan aku adalah kambing jalanan seperti yang aku katakan sebelum ini. Kambing jalanan mampu jadi gemuk, berkilat, beranak-pinak tanpa intervention manusia. Jadi aku sekarang kalau boleh nak kurangkan juga intervention seperti itu terutama sekali dalam bab pemakanan. Aku hanya terlibat dalam proses seperti kelahiran, pengurusan pembiakan, perubatan, penyusuan anak dan lain-lain perkara yang memerlukan pemerhatian dari manusia.

Semoga dipermudahkan segala urusan ini. Jadi ingatlah, digestibility adalah kata kunci. Jika rumput napier gred terbaik dengan suggested CP value sehingga 50% sekalipun tidak akan memberi manfaat besar kepada ternakan jika ianya tidak dapat diserap dengan sepenuhnya oleh tubuh ternakan. Ibarat mencurah air ke atas pasir, ke daun keladi.

Salam hormat!!

No comments:

Post a Comment