Sunday 2 August 2015

Apa Khabar??

ASSALAMUALAIKUM WBT!!!

Lama sungguh tak update blog ni. Saje, took a break. Cari semangat baru untuk menulis. Dan sekarang ada la semangat sikit-sikit. Hehe.

Banyak perubahan berlaku ni, nak cakap satu persatu pun boleh lupa. Takpe aku try cover.

Sambungan kisah dulu, operasi aku dah beralih ke Kuala Krai sepenuhnya. Sebuah kandang aku buka dan pindah ke sana. Kambing semua dah pindah ke Kuala Krai juga. Performance pun nampak semakin maju. Semuanya syukur kepada Yang Esa.

Kidding rate untuk tahun ini ada penurunan dari tahun lepas. Average kidding rate 1.6. Aku attribute penurunan prestasi ini kepada masalah anaemic dan bilangam induk dara yang beranak satu yang ramai. Juga atas sebab kehilangan induk berprestasi tinggi akibat kejadian banjir hujung tahun lalu. Pujian juga kepada Yang Esa masalah anaemic dah selesai. Cuma perlu maintain prestasi sahaja.

Populasi semasa adalah 180 ekor induk dan yang selebihnya adalah pejantan dan anak. Buat masa sekarang 95% induk sedang bunting dan nak beranak dah. So, sebulan dua ni akan jadi hectic tak ingat punya. Aku ada plan nak tambah induk sehingga 250 ekor seperti aku sebut dalam post sebelum ni. Tapi kena fikir juga hal nak besar kan kandang. Total square footage sekarang adalah 2,300. Ikut recommendation, keluasan ini hanya cukup untuk 230 ekor kambing. Aku perlukan sebuah lagi kandang dengan keluasan sekurang-kurangnya 1500 kaki persegi. Banyak juga nak habis tu.

Perkara kedua, aku sekarang dah ada akaun Facebook, nama akaun Imran Houseofgoats. Boleh la send friend request ya!

Downside kepada perpindahan operasi ialah aku kurang masa bersama kambing, takde dah nak gembala sangat. Setakat sekali seminggu sahaja. Exercise dah kurang, berat badan pun dah bertambah ni. Semua consultation dilakukan melalui telefon bimbit. Nasib baik juga staff aku dah mahir dengan ubatan dan cara rawatan bagi ternakan yang bermasalah. Berbaloi train siang malam. Jadi, sekarang dah lebih banyak masa terluang. Kena cari aktiviti yang berfaedah lah.

Jom layan gambar terkini operasi aku dulu. Post seterusnya aku nak bincang pasal supplement dan latest costing bagi operasi aku.

By the way, aku dah tukar nombor telefon, mahal la plan yang dulu dan aku tak pakai bangat sangat data. So ini nombor baru aku, 019 267 2599. Sayang tak boleh migrate nombor tu sekali. Untuk tempahan kambing, atau saja nak borak-borak boleh lah call, whatsapp, sms.












2 comments:

  1. Tahniah Bro Imran..kejap aje dah cecah 180ekor induk..ni dah mengalahkan Alwi ni..hihi

    ReplyDelete
  2. Terbaik boss.

    Hantar induk yang bunting tu ke Bagan Datoh dalam 25 ekor boleh?

    ReplyDelete