Monday 16 December 2013

Tentang Tahi

Okay, mungkin agak menjijikkan sedikit tajuk kali ini. Tapi aku buat tu on purpose sebab nak tarik perhatian. Hahaha..macam orang jual ubat kuat, minyak batin dan lain-lain. Opening mesti kena hebat. Isi tak semestinya sehebat opening.

Dalam nak mengenal penyakit kambing aku tuan-tuan, salah satu cara yang aku guna adalah dengan membuat pemerhatian ke atas tahi kambing dan menghidu aroma yang keluar darinya. Okay, jangan gelak. Ini serius!!

Secara normalnya, tahi kambing yang sihat akan berbentuk pelet bulat, mengikut saiz kambing. Kambing dewasa katjang biasanya akan mempunyai tahi berwarna gelap, hitam kehijauan (diet daun) dan berbau earthy. Standard bau tahi kambing la. Size pulak sebesar kacang peas, berderai dan tidak melekat antara satu sama lain(not clumpy). Ini adalah contoh tahi untuk kambing yang berada di dalam keadaan paling sihat.

Untuk kambing yang mengalami cirit pula kena perhatikan betul-betul warna dan juga character bau tahi tadi.

1. Worm atau kecacingan.
Biasanya berwarna kuning, hijau sehingga coklat. Berlendir dan berbau hanyir. Kalau nasib baik boleh nampak cacing bersama tahi kambing. Konsistensi tahi adalah seperti paste. Tidak terlalu cair. Kadang-kadang berbuih. Lembut. Tetapi bukan berbentuk pelet. Masih ada partikel dedaun atau rumput yang tidak dihadam sepenuhnya.

2. Terlebih dedaun atau rumput segar.
Berwarna hijau terang atau hijau daun. Biasanya dalam bentuk paste atau cecair. Berbuih. Bau seperti daun yang dijeruk masam.

3. Coccidiosis
Berwarna hitam kadang-kadang bercampur dengan darah. Berlendir. Bau yang amat busuk disebabkan oleh darah dan juga sel tisu yang telah mati dikikis oleh bakteria coccidia.

4. Tahi anak kambing terlebih susu.
Berwarna kuning muda. Lembut seperti paste dan tidak mengeras apabila kering. Bau susu masam.

Kesemua item di atas adalah dari pemerhatian aku sendiri di ladang. Mungkin pemerhatian tuan-tuan di ladang sendiri berlainan.

2 comments: