Monday 8 December 2014

Baka: Pedaging dan Tenusu

Orang kita memang terpukau kalau tengok kambing baka hebat-hebat. Lagi tak masuk akal harganya, lagi terpersona orang yang mendengar dan menengok.

Kebiasaannya kambing baka (tujuan pedaging dan tenusu) ni banyak diimport dari luar negara. Berserta pedigree, certificates of authenticity etc.

Banyak negara pengeksport baka berkualiti ni dah terlibat dalam pembakaan ternakan sejak sekian lama. Berpuluh-puluh tahun, malah ada yang beratus-ratus tahun. Selective breeding generation by generation. Sehinggalah mereka memperoleh baka yang paling superior.

Pernahkah kita semua terfikir baka yang dibeli dari luar negara, yang dikatakan di dalam sijil yang mengiringi, adalah yang terbaik. The best money can buy. Betul ke?

I, for one, don't believe that the suppliers from foreign countries are selling their best animals to us. Kalau semen, benih, ya, aku percaya.

Pengalaman aku masa buat procurement lembu tenusu di Thailand; penternak lembu susu Thai sendiri kata orang Malaysia bodoh. Ingat dah banyak duit boleh beli kesemua benda dalam dunia ni. Penternak ni sambung lagi; usaha berdekad-dekad untuk menghasilkan kacukan lembu tenusu yang sesuai dengan cuaca tropikal dan penghasilan susu yang tinggi,takkan la nak jual mudah-mudah. Lembu sebegitu tidak ternilai. No money can buy. Jadi yang dijual hanyalah average milker dari parentage yang excellent milker. In other words, sub par products.

Jual semen juga lebih menguntungkan kerana ada faktor 'harapan' pada semen itu untuk menghasilkan ternakan yang superior sepertimana pemilik semen itu.

Aku anggap, dalam industri kambing pun sama sahaja. Baka kalahari, boer, jamna, saanen, toggenburg yang dikatakan terbaik bukanlah yang paling baik kalau dibeli dari negara luar. Kenapa nak lepaskan best kept secret kepada orang lain. Feral mungkin lah!. Hahaha.

Sijil keaslian hanyalah sekeping kertas. Boleh nak print apa-apa sekalipun atas tu. Jadi apa pilihan yang kita ada? Biak baka sendiri lah. Bagusnya kambing ni tak ambil masa yang lama untuk dibiakkan. Sebagai seorang pembiak, kalau ada unur panjang, sempat untuk lihat superiority baka kita sendiri. Kalau bela lembu mungkin penternak 2nd or 3rd generation baru dapat tengok baka yang baik muncul.

Ayuhlah rakan-rakan kita sama-sama biakkan baka kita sendiri.

Salam hormat!!

4 comments:

  1. kampung tenusu mungkin? banyak kena kawinkan ni

    ReplyDelete
  2. Mentaliti kita,"ade duit semua jadi".Itu la kita ni tak kemana.Semuanya kena tipu.Tuhan dah bagi kita baka yang sesuai untuk bumi kita,kenapa dok kalut kat barang impot.

    ReplyDelete