Saturday 13 December 2014

Lawatan ke Second Colony

Warning: tak ada gambar kambing Second Colony dalam post ini.

Hari ni aku hantar ration kepada associate aku dan buat lawatan di Ladang Kuala Krai. Sebab banyak sangat tempat yang singgah dalam perjalanan, aku sampai sana lebih kurang jam 3:00pm. Masa masuk ke dalam kawasan ladang, cuaca masih baik. Tak ada tanda hari nak hujan. Lumpur yang licin akibat hujan sebelum ni oun dah kering, kereta boleh mendaki tanpa perlu gear pacuan 4 roda.

Tiba di kawasan penempatan dan kandang kambing dah hampir 3:30pm. Kawanan kambing dah berkeliaran di depan kawasan kandang ready untuk naik berehat. Anak-anak kambing mengembekk cari mak masing-masing nak menetek.

Buka saja pintu kandang semua berbaris naik tangga masuk ke kandang. Semua dah tahu petak masing-masing. Ada 3 ekor yang cedera sebab diserang ulat. Seekor luka terkena zink dijangkiti ulat berengga. 2 ekor lagi luka dari serangan hama menjadi septik dan dijangkiti berengga. Rawatan awal sudah dilakukan. Hanya buat semburan tincture iodine untuk elakkan menjadi septik.

Belum pun sempat nak check kambing-kambing yang bunting,hujan dah turun dengan lebatnya. Kuat sangat sampai cakap pun kena pekik, laung.

Reda sikit hujan, aku minta Ali tukarkan minyak enjin kereta aku. Tumar oil filter juga. Save cost dah. Beli barang saja. Labor charges takde. Dia ni memang minat membaiki. Berkebolehan pandu jentera mcm backhoe, bulldozer dan tractor.

Selesai servis kereta dah jam 5:30pm. Aku kena pulang dah time tu. Kalau tak nanti isyak lah baru sampai rumah. Hujan lebat awal tadi memang dah menghantui aku. Confirm akan ada masalah nak naik bukit lepas ni. Nasib baik ada Ali dan Ikbar. Diorang hidupkan tractor dan aku ikut dari belakang.

Sampai je kat bukit yang licin tu memang aku tak boleh naik. Gear pacuan dah diletakkan pada 4L. Gunakan gear paling rendah. Memang tak lepas. Masalah utama ialah tayar yang tak sesuai dengan keadaan jalan menaiki bukit. Ikbar terus menyangkut wire rope pada bahagian depan kereta dan Ali mula menunda dengan menggunakan tractor.

Ali kat bawah kereta tengah tukar oil filter. Ikbar dengan aku tukang tengok.


Dalam usaha nak menunda kereta aku menaiki bukit.



Terus sahaja naik bukit. Kereta bergerak ke kiri dan ke kanan jalan. Last sekali masuk ke longkang semulajadi bekas laluan air. Terlekat pula sekali lagi kat situ. Tarik lagi dan berjaya keluar.

Bahaya betul. Memang mencemaskan bagi yang tak biasa bawak kereta turun naik bukit yang licin. Stereng tak berguna. Brek lagi membahayakan sebab kereta boleh spin. Tayar pulak takde traction langsung. Fuhh..memang mencabar!!

Akhirnya dapat keluar jugak. Lumpur yang melekat kat tayar dah setebal 3 ke 4 inci. Patut lah tak ada traction langsung. Naik je atas jalan raya, hujan lebat. Bagus, boleh cuci tayar berlumpur tadi.

Perjalanan lebih kurang sejam 15 minit. Barulah sampai ke rumah. Pengalaman menarik hari ni. Terima kasih kepada Ali dan Ikbar yang tolong aku dalam kesusahan tadi.

Salam hormat!!

1 comment: