Friday 7 August 2015

Supplemen Meboliv

Seperti yang aku bagi tahu sebelum ini, ternakan aku banyak di diagnos dengan symptom anemia. Sebab utama adalah kecacingan dan juga jangkitan kuman darah. Rawatan yang sewajarnya pula adalah dengan deworm dan suntikan oxytetracycline.

Pun begitu, keadaan anaemia di kandang aku masih terkawal tetapi ternakan masih belum menunjukkan prestasi yang bagus dari segi kenaikan berat badan.

Induk yang dirawat menggunakan Meboliv; selera makan meningkat, bulu terurus dan berkilat, body score improved.


Seorang sahabat, Hariz dari Lembah Kaprima mencadangkan kepada aku untuk menggunakan supplemen Meboliv dari KM Vet. Melalui pembacaan aku, Meboliv adalah Ayurvedic preparation yang dihasilkan dari gabungan 3 jenis herba asli. Aku hanya dapat translate 2 dari 3 benda tu dan kedua-duanya dibuat dari pokok Hempedu Bumi dan Dukung Anak. Dua tumbuhan ini sangat terkenal dalam bidang perubatan tradisional di kalangan masyarakat Melayu.

Fungsi kedua-dua bahan ini adalah untuk memastikan liver function, renal function dan metabolisma ternakan berada pada tahap optimum disamping membuang sebarang toksik yang ada pada hati ternakan. Ianya juga boleh mengurangkan lemak yang ada pada hati dan menjamin kesihatan hati yang baik.

Ternakan yang selalu diberi ubat cacing dan suntikan seperti antibiotik, sebarang painkiller dan pelbagai ubat kimia/sintetik , meragut rumput/daun yang diracun akan metabolise ubat tersebut dan saki-bakinya akan tertinggal pada hati. Untuk jangka panjang bahan berbahaya akan membuatkan bacaan liver function menurun dan turut menjejaakan renal function. Disebabkan ini, kadang-kadang ternakan akan mengalami terjadi symptom bengkak hempedu, selera makan yang kurang, bulu yang tidak terurus, dan kesihatan overall yang teruk.

Persiapan Ayurvedic ini akan membantu sistem tubuh ternakan untuk menyingkirkan bahan berbahaya dan mengembalikan kesihatan ternakan secara total.

Ini adalah dari pengalaman aku sendiri. Dalam masa satu bulan sahaja, kambing yang dilepas meragut menunjukkan kenaikan berat badan yang memberangsangkan, bulu yang cantik berkilat dan selera yang bertambah. Malahan induk tua yang sangat daif body score nya pun kembali mantap, bulu tumbuh semula dan berkilat.

Lagi contoh induk yang telah pulih sepenuhnya dari anaemia dan dirawat dengan Meboliv


Dukung Anak mempunyai properties sebagai anti viral dan juga bertujuan menggalakkan pertumbuhan bulu dan memberi kilatan.

Manakala Hempedu bumi mempunyai kelebihan untuk detox hati dari unsur berbahaya dan meningkatkan liver function. Ianya juga akan mengurangkan lapisan lemak yang meliputi hati. Aku sendiri pun rasa nak cuba perubatan Ayurvedic ni.

Sukatan yang diberikan adalah 3 gram ke 7 gram seekor sehari sekali selama 10 hari. Tetapi aku hanya rawat ternakan yang bermasalah selama 7 hari dengan result yang amat memuaskan. Cara aku beri ubat tadi kepada ternakan adalah dengan melarutkan dos yang di recommend di dalam air sebanyak 10ml dan memberi minum menggunakan syringe. Sepatutnya ia dicampurkan di dalam makanan dedak, tetapi aku tak ada dedak nak campur dan berikan kepada kambing aku.

Jadi itu lah yang aku ingin kongsikan, kalau tuan ada buat suntikan dan rawatan cacing kepada kambing tuan, atau kambing tuan dilepas meragut di kawasan yang selalu diracun, tak rugi rasanya untuk cuba suplemen ini. Ianya tiada kesan sampingan dan hasil yang aku dapat sangatlah memuaskan.

Salam hormat!!

2 comments:

  1. salam tuan mano nak boli meboliv tu.ado tak no pon km vet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meboliv beli dekat KM Vet di Batu Caves selangor. Boleh order melalui telefon juga 0361870160

      Delete