Thursday 14 November 2013

Diarrhea Anak Kambing

Dirrhea, scours, cirit semua tu benda sama je. Bagi newbie breeders macam aku ni, masalah diarrhea di kalangan anak kambing tak dapat dielakkan. Semalam anak kambing yang berumur 2 minggu kena case acute diarrhea. Tak sempat rawat. Mati dah dia. Ini selalu berlaku waktu kidding. Masa first ever kidding untuk aku dulu. Dari 20+ ekor anak, yang survived hanyalah 8 ekor. Teruk sungguh, sebab tak ada knowledge untuk combat dirrhea ni. Hampir saja nak patah semangat. Ada kenalan yang cakap aku ni tak sesuai bela kambing. Paling mengarut ada yang kata sebab ada toyol kat ladang hisap darah anak kambing. Aku tak percaya sangat tahyul ni. Hahaha..

Jadi dari pembacaan dan pengalaman diarrhea di kalangan anak kambing ni ada beberapa penyebab dan rawatannya pula adalah hampir sama. Untuk anak yang berumur 2 minggu ke sebulan. Masih belum ruminate. Bergantung kepada susu ibu sepenuhnya. Diarrhea biasa berlaku disebabkan oleh jangkitan kuman, method of infection biasanya melalui oral. Aku merujuk kepada kes semalam, anak kambing yang berumur 2 minggu, severely dehyrated melalui pemerhatian pada kulit, mata yang masuk ke dalam socket, mata yang tidak bersinar, pucat pada gusi dan lidah. Najis pula berwarna kuning hijau. Tidak terlalu busuk. Bila dah extremely dehydrated maka organ seperti kidneys, lungs, liver, spleen akan mula jadi disfunction dan akan menyebabkan kematian. Aku suspect jangkitan E. Coli berdasarkan warna najis dan acuteness of infection. Aku tak dapat buat apa-apa. Melainkan bagi minum glucose, susu dan suntikan antibiotic. Nak buat iv drip takde peralatan pulak. Nak bagi scourban plus untuk stop diarrhea pun tak guna dah masa ni. Baik bagi comfort anak kambing dulu baru buat treatment susulan. Aku sebolehnya nak menyelamatkan  ia. Tapi dah sanpai masa. Salah aku juga. Aku selalu blame diri aku kalau ada kematian anak kambing. Semoga lebih bertanggungjawab dinmasa hadapan.

E. Coli ni berdasarkan pembacaan, disebabkan oleh kawasan kurungan yang kurang bersih dengan najis kambing yang lebih besar ada di merata-rata. Jadi anak kambing ni macam budak kecil yang inquisitive akan menghidu dan mungkin makan najis tadi yang menyebabkan jangkitan. Salah owner juga sebab malas cuci kandang. Tukar bedding mana yang patut. Arrghh...

Teringat kes yang berlaku di Amerika beberapa tahun lepas di mana sebuah ladang sayur organik disiasat dan didakwa kerana menghasilkan broccoli yang tercemar dengan E. Coli kerana penggunaan baja organik yang tidak melalui treatment composting etc. Pemakan broccoli yang tercemar tu maut seingat aku.

Selain dari E. Coli, penyebab lain diarrhea adalah coccidiosis, cacing dan juga pertukaran diet atau foraj. Tapi tak larat nak cover semua. Just gonna cover one that pertains to my case. Langlah seterusnya kena rajin cuci pen dan buat semburan antibacterial dan antimicrobial. Preventive measure is always better than any treatment.


1 comment:

  1. Sedih dengar cerita ni, Bro. The best prevention is susu ibu tu within 24 hrs birth, but pen must be clean. Best luck next time.

    ReplyDelete