Monday 4 November 2013

Kawasan Ragut

Faktor utama kejayaan sesuatu projek penternakan secara semi intensif bagi aku terletak kepada kawasan ragutan yang ada di sekitar tapak kandang. Kawan-kawan yang lain lebih bernasib baik sebab ada kawasan sawit seluas mata memandang. Ada juga yang tidak mempunyai luxury seperti itu dengan hanya mempunyai kawasan ragutan yang kecil, nak rotate pun susah. Apa lagi kalau nak increase herd size.

Aku categorize diri ini di tengah-tengah antara dua extremities tadi. Nak kata luas sangat tak jugak. Jadi herd size in future, seolah sudah ditentukan dan aku akan hanya mampu memiliki seramai X ekor induk kambing pada masa hadapan berdasarkan keluasan kawasan ragutan yang terhad ini. X adalah pemalar tetap atau tidak boleh ubah. Buat masa ini juga X adalah target yang aku mesti capai pada penghujung 2015.

Berkaitan kawasan ragutan aku, jenis tumbuhan yang ada bukanlah antara yang terbanyak seperti yang boleh didapati di kawasan ragut di bawah ladang sawit misalnya. Banyak jenis rumput yang purposely ditanam sebenarnya. Pokok liar agak jarang. Aku juga dah ambil inisiatif untuk tanam pokok kelapa sawit 5 atau 6 pohon. Pokok sena. Di antara pokok meliar seperti senduduk, daun lebar, kirai etc. Walaupun begitu, aku rasa diet kambing aku lebih 70% adalah rumput atau tumbuhan melata. Bukan pucuk-pucuk daun. Ini dah jadi kesalahan dari segi sifat alami kambing yang sepatutnya makan pucuk daun. Tapi nak buat macam mana. Kena biasakan diri juga. Alhamdulillah setakat ni takde masalah sangat.



Cuma bila rumput yang jadi makanan ruji, risiko parasit makinlah bertambah. Pun tak jadi masalah sebenarnya kalau kambing dah recondition betul-betul untuk pasture sebegini. Ada beberapa ekor anak kelahiran kandang yang aku tak pernah deworm since birth. They seem to be doing just fine. Miracle of our own, local blood. Mungkin prof Alwi boleh endorse statement ni. Hahaha.

Ok dah pagi..dah terbit matahari, ada kerja sikit. Be right back.

1 comment:

  1. ldang sawit kalu elok brjga xda mknn jgak bro ECH,yg ada rmput jela cket n hrapkan plepah sawit..kalu yg xbrjga tu yg cntik pkok2 renek byk,semak samun lg.hehe..den hrapkan pd plepah sawit jer,rmput2 hbis kne sebat dgn lembu..kna cri tpak kndg bru utk kmbinglah nmpknya..

    ReplyDelete