Thursday 14 November 2013

Pejantan Utama

Hari ni secara rasminya aku tamatkan perkhidmatan pejantan utama di ladang aku. Masih ingat ketika hari pertama ia dibawa ke ladang. Kecil je. Pure katjang lah katakan. Tapi he turned out to be an excellent buck. Paling dikagumi ialah sifat kebapaan dan tanggungjawabnya. Tidak akan meninggalkan kawanan sewenang-wenangnya. Libido sangat memuaskan. Untuk 30 ekor induk, cukup ia seekor sahaja untuk membuntingkan induk semua. Anak-anak yang mewarisi darahnya sudah lebih 40 ekor.

Sekarang ini anak-anaknya dari kelahiran pertama sudah memasuki umur 7 bulan dan sudah bersedia untuk dibuntingkan. Jadi aku mengambil keputusan untuk menamatkan khidmatnya untuk mengelakkan inbreeding. Semasa dibawa keluar ladang tadi sempat ditimbang beratnya. 55kg. Tidak lah besar. Tapi athletic sangat. Kuat dan gagah perkasa. Aku perlu dibantu oleh seorang dewasa untuk subdue ia supaya senang diikat dan di muat ke dalam kenderaan.

Keputusan menamatkan khidmat buck ini selain dari mengelakkan inbreeding juga dibuat kerana isteri aku nak melahirkan anak kami yang kedua bila-bila masa sahaja dari sekarang. Jadi bersesuaianlah untuk dibuat akikah. Mohon Allah swt mempermudahkan segalanya untuk isteri tercinta.

Jadi sekarang ni memang aku tak ada pengganti. Yang ada pun kecik lagi. Anak kepada dia jugak. Cuma baru umur sebulan. Tapi dari segi appearance aku jangka ia akan melebihi ayahnda nya. Libido pu  mantap. Sebab umur baru sebulan tapi dah belajar mounting kambing lain. Harap-harap panjang umur. Sekarang aku sibuk buat phone calls kepada penternak-penternak lain sekitar kawasan aku yang sudi meminjamkan buck untuk service induk-induk di ladang aku. No..no.. aku tak bayar tunai..tapi in  kind..anak kambing boleh? Tak cukup seekor..kita bagi 2 ekor..jantan, betina semua boleh. Siapa-siapa yang sudi boleh komen kat bawah. Aku prefer katjang cross untuk kali ini. Cross pula hanya boer atau baka pedaging yang lain. No..no..Jamnapari tak mau.

Aku mungkin akan terus menggunakan khidmat pejantan dari luar. Walaupun ianya agak berisiko kerana penyakit atau lain-lain. Tapi aku rasakan variation in genes yang akan diperolehi dari pejantan berlainan melebihi faktor risiko yang bakal dihadapi. Tambahan aku yakin dengan health status kawanan kambing aku dan keupayaan untuk rebound dari illness. Mungkin bila dah dapat pejantan yang ultimate dari kawanan kambing sendiri barulah aku akan mula focus kepada consistency of genes..sekarang ni nak pelbagaikan dulu..nak create pool yang besar dan pelbagai..baru buat selection.

So, pejantan 20018 mungkin akan di sembelih dalam masa 2 minggu ni. Sekarang ada kat rumah kawan pasal aku buat separation. Tak mahu dah gene dia dalam kawanan kambing aku. Sayonara.

No comments:

Post a Comment