Thursday 28 August 2014

2nd Colony

Seperti yang diceritakan sebelum ini koloni baru kambing aku tidak kenal istilah manja. Tidak kenal apa itu dedak. Setakat ini, segala puji bagi Allah. Kambing dalam keadaan sihat, bulat dan berminyak. Pengecualian kepada diarrhea yang jarang-jarang berlaku. Biasanya kerana memakan pucuk yang baru. Juga serangan cacing.

Kambing ini dibawa keluar jam 9:30 pagi. Balik semula ke kandang jam 3:30 petang. Plenty of time to browse for the best of forages. Belum boleh keluarkan lagi statistik kelahiran sebab umur purata koloni ini ialah 9 bulan. Masih lagi belum melahirkan anak. Walaupun begitu sudah hampir kesemuanya bunting.

Sebolehnya aku nak tingkatkan lagi bilangan koloni baru ini. Tapi aku taknak keluarkan modal yang besar. 50% peratus dari koloni baru berasal dari kandang primary. Hanya 50% di beli dari luar. Untuk bilangan tambahan aku bercadang membawa kambing dari kandang primary di Rantau Panjang. Tapi itu lah, lambat sikit nak capai bilangan yang aku mahu dan kemungkinan aku juga kena stop jualan sementara waktu sebab nak increase population. Jalan mudah untuk beli sahaja, tapi tak terbukti lah nanti kehebatan anak kandang sendiri. Dilema. Kena weigh out benefit and risk on both options. Both are viable, by the way.




Edited: pada 25/08/2014, 2nd koloni menyambut kelahiran pertama iaitu seekor anak jantan. Alhamdulillah. Sebenarnya entry ini sudah lama terperap sebagai draft. Dan banyak lagi draft yabg aku belum post. InsyaAllah akan diusahakan satu persatu. Sebelum ini tiada masa dan tiada mood untuk berblogging. Aku harap semangat tak akan luntur.


1 comment: