Thursday 28 August 2014

Bagaimana Melatih Anjing?

Sebelum kita mula, wajar juga bertanya kenapa perlukan anjing dalam penternakan kambing. Bagi aku, ianya atas preference individu. Aku punya kawasan yang luas dan terdedah kepada ancaman ular, biawak dan binatang lain. Bagi aku protection dari anjing amat perlu. Baik di kandang primary atau di Second Colony. This fact holds even truer at Second Colony kerana ianya ladang sawit di kawasan pedalam hutan Kuala Krai. Menurut penduduk setempat, pak belang pun ada di sana, termasuk babi, kucing hutan, harimau akar, kera, monyet, king cobra dan naga gaban. Ok yang last tu aku tipu je.

Pun begitu, aku tak harapkan sangat anjing ni untuk protect haiwan ternakan aku. Mereka ini aku anggap sebagai penggera kepada sesuatu perkara kecemasan. Jadi manusia boleh bertindak dalam masa terpantas.

Sebelum boleh merekrut anjing ni bekerja, amat penting bagi owner untuk melatih anjing bagi tujuan disiplin supaya sentiasa mengikut arahan. Barulah orang ramai yang datang ke ladang kita tidak di takutkan dengan stigma yang sentiasa ada dalam fikiran mereka.

Basic obedience training adalah termasuk mengikut arahan, datang bila di panggil,  duduk, bagun, baring, berhenti, menyalak dan sebagainya. Anjing boleh dilatih pada semua peringkat unur walaupun aku lebih suka melatih anjing yang masih kecil sekitar 7 hingga 8 minggu.

Aku sukakan anjing yang bersifat cool, tidak terlalu energetic, independent (tidak mengikut anjing lain), garang, attentive dan bagi aku biasanya anjing betina lebih mendengar kata dari jantan.

Cara aku melatih anjing adalah dengan memberi mereka insentif berbentuk makanan atau treats diselitkan dengan repetitions dan mengeluarkan elemen treat rewards itu secara beransur-ansur.

Biasanya aku akan beri makan sebelum melatih anjing dan akan bawa ia jalan pusing kawasan sehingga agak keletihan. Setelah itu baru lah sesi obedience training dimulakan. Dengan cara ini anjing lebih mudah menerima konsep baru dalam rutin hariannya.

Ada video dibawah ini dimana anak aku memberi arahan 'sit' dan 'up' kepada anak anjing yang telah dilatih. Anak anjing ini berumur 7 minggu dan berupaya untuk membezakan arahan dari individu berlainan termasuklah dari anak aku baru berusia lima tahun. Tadi aku dah upload..tapi kurang puas hati dengan kualiti videonya. Lantaklah. Aku ada video asal di instagram.







1 comment:

  1. dari segi nak latih untuk gembala agak2 susah tak? berapa lama tempuh ye

    ReplyDelete