Wednesday 8 April 2015

Lunch Semalam

Masa kat Kuala Krai aku request Ali daj Ikbar masakkan lauk tradisional myanmar. Aku memang suka makan dan memang suka mencuba makanan baru.

Masa kat Myanmar dulu macam-macam lauk diorang yang aku try. Ada yang aku suka sampai ke hari ni. Ada yang buat perut aku memulas bila fikir saja tentang lauk tu.



Apa pun semalam terbaik punya lunch. Kari perut, jantung, limpa, hati kambing. Kuah kacang dhal dengan daun asam goreng. Daun asam ni yang special sikit. Tak ramai yang pernah makan. Aku pun tak tau daun apa sebenarnya. Pokok jenis menjalar, daun rasa lemak masam.

Sebenarnya cuaca panas sangat ni tak lalu nak makan nasi banyak-banyak. Lauk sedap pun selera tak dak tak jadi juga. Tu pasal minuman terbaik musim panas ni jus asam jawa campur dengan gula melaka untuk pemanis. Ramuan ini boleh menyejukkan badan. Ada cooling effect. ini petua orang Myanmar. Sama juga la kot dengan orang tua kat kampung kita.

Sedap sungguh. Alhamdulillah.

Salam hormat!!

No comments:

Post a Comment