Tuesday 11 November 2014

Id Tag 4607

Id tag 4607 seekor induk lanjut usia. Aku kira tak kurang dari 5 tahun berdasarkan dentition. Aku beli dari seorang pembiak berbangsa Siam di Tumpat. Seorang cikgu sekolah rendah. Id tag 4607 berasal dari sistem intensif. Dikurung sepenuhnya dan diberi makan tanggung.

Keadaan semasa aku membawanya balik adalah a bit below average. Body score antara 2 atau 3. Anemik dengan bebanan cacing. Setelah menyesuaikan diri di tempat aku, id tag 4607 menunjukkan bebanan cacing yang semakin tinggi sehingga suatu masa ia telah mengalami keadaan bottle jaw. Tanda kecacingan yang serius. Bagi penternak lain yang aku kenal dan juga mengikut manual penternakan, jika seseekor kambing mengalami bottle jaw, ianya adalah peringkat akhir kecacingan. Pendek kata ianya tidak boleh diselamatkan lagi. Tapi hati aku dekat dengan id tag 4607. Ia mempunyai karakternya tersendiri. Aku nekad nak selamatkannya.

Perkara pertama aku beri ialah oral anthihelmintic. Kemudian aku buat suntikan ivermectin secara berkala. 14 days apart for 3 separate courses. Dalam pada itu, aku juga berikan suntikan iron, B12, multivit, fercobsang, catosal (promote better metabolism). Suntikan dilakukan selang sehari(rotate medications) dengan pemberian iron tablets (courtesy of KKM). Selama tiga bulan rawatan dilakukan. Id tag 4607 diasingkan di dalam petak individu dan diberi makanan tambahan(dedak). Aku juga telah jarakkan hari suntikan iron sebaik aku nampak perubahan positif pada diri id tag 4607 (melalui kaedah FAMACHA).

Tamat tempoh 3 bulan, id tag 4607 menjadi lebih gempal dan seleranya semakin bertambah. Tiada lagi tanda kecacingan. Bulu cantik tersusun, nampak berkilat. Alhamdulillah.

Orang tua yang patah sebelah tanduknya.


Kini id tag 4607 sudah bunting. Aku kira dia dalam pertengahan tempoh kebuntingan. Syukur. Segala puji bagi Allah, tuhan penyembuh segala penyakit. Semoga id tag 4607 akan selamat melahirkan anak dan terus beranak.

Salam hormat!!

4 comments:

  1. perghh...byk bona rwatan ni.hihi..den pnah kena skali biri2 bottle jaw..bg albendazole skali jer..surut lepas tu..mgkin biri2 ktahanan tggi kot..

    ReplyDelete
  2. Pergh!!! usaha tangga kejayaan..

    ReplyDelete