Friday 7 November 2014

Sembang Dengan Otai

Petang tadi aku singgah kat Lazuli. Beli energizer untuk pagar karen, beli injectable vitamin dan dewormer. Selalu aku pergi sana tak sempat nak jumpa owner Lazuli. Lagipun aku jarang nak kacau dia dalam office. Setakat tanya staff Doktor Rosli ada ke tak ada. Biasa melancong ke luar negara sampai bermingu-minggu.

Kebetulan masa aku melangkah masuk office, terserempak dengan Doktor Rosli. Aku anggap dia sifu, dalam penternakan dan juga perniagaan.

Seorang yang sangat tegas, mesra, berdisiplin, tak lokek ilmu. Lazuli suatu ketika dulu adalah pengimport terbesar lembu dari Australia. Bermula dari tahun 1980an. Tapi kini dia dah turun takhta. Business model juga dah bertukar. Ladang Alifah di Kluang dah jadi breeder's paradise. Bukan lagi feedlot facility macam sebelum ini. Kandang untuk kambing dan biri-biri import Australia masih ada. Feral pun ada.

Keluasan kawasan lebih kurang 1000 ekar. Sekarang ada lebih kurang 500 ekor breeders. Dan satu fakta yang paling mengejutkan dan menggembirakan, breeders yang ada ialah baka 100% lembu KK. Brakmas pun tak ada. A legit convert. Seorang importer terbesar menjadi pembiak 100% darah lokal. Walaupun masih ada lembu trading. Doktor Rosli beritahu aku dalam masa 2 atau 3 tahun lagi beliau akan jadi self sustainable dan akan hanya jadi pembiak, tiada lagi trading. Tahniah sifu!!

Cuma kambing je dia trading, tak biakkan. Katanya letih, di lewat usia, taknak sakit kepala berlebihan. Kambing/biri-biri beranak 2 kali setahun. Walaupun input makanan tak banyak, tapi input tenaga tinggi. Baik bela lembu KK, beranak senang, jual senang, penyakit takde, dan macam-macam lagi attributes menarik.

Kami berborak hal keluarga. Hal-hal semasa pengimportan dari Thailand. Beliau seolah anti ternakan Australia dari percakapannya. Memang aku tak jemu berborak dengan beliau. Banyak ilmu dan pengalaman yang boleh dapat dari beliau. Kalau setakat consultation pasal animal health, dia tak charge punya.

Beliau menjemput aku ke ladangnya. InsyaAllah time aku nak jemput isteri dari Johor masa cuti hujung tahun ni aku singgah la. Tapi plan nak singgah LRGF juga. Boleh ke Pak Es/Adil? Hehehe.

Setakat ni dahulu.

Salam hormat!!

2 comments:

  1. U r most welcome,Bro!! (Es Emdi)

    ReplyDelete
  2. Boh,ado ko niple drinker kat Lazuli,kalu ado brapo hargo ,ari tu ambo tepun Khairil tanya dia.Pas tu suroh msg hargo,senyap tok jawab apo.

    ReplyDelete