Tuesday 25 November 2014

Perlu Orang Tengah Atau Tidak??

Aku berbelah bahagi dalam bab ini. Orang tengah maksud aku broker. Aku ada kenal beberapa orang broker dan aku pernah jual kambing dan lembu aku kepada broker. Aku juga mengaku aku pernah menjadi broker. Istilah yang lebih manis untuk seorang broker ialah trader. Tapi aku lihat trader ada la juga usaha keras mereka, ke sana ke mari. Kalau broker ni biasanya urusan melalui handphone. Barang yang dijual pun tak tengok depan mata. Tapi ayat mesti mau power laa. Aku tak boleh jadi Broker Maut. Ayat aku tak power. What you see is what you get, policy pembelian akum no hanky panky.

Broker juga tak pakai modal. Business model, back to back. Trader ada juga turunkan modal. Jadi ada motivatiomln untuk kerja keras nak dapatkan balik modal beserta sedikit/banyam keuntungan.

Tapi bagi seorang penternak, untuk bergerak sendirian, adalah agak mustahil. Memang boleh dilakukan, tetapi kena fikir faktor efficiency dan ekonomik di sebalik segala usaha yang dilakukan. Mula dari menternak, membiak, memasar, sembelih, lapah dan lain-lain. Kalau nak buat semua tu,pasti akan ada yang keciciran.

Dan sebagaimana yang kita tahu, broker ni biasalah, harga beliannya adalah rendah atau sangat rendah. Tapi broker ni juga lah yang connect kita dengan end user produk kita. Broker ni juga yang mampu offer pelbagai add-on servis seperti sembelih, lapah cincang, gulai, bakar dsb.

Ada penternak yang mampu sediakan semua servis tu. Memang tak dinafikan. Tapi tak ramai. Dan percayalah, kita tak akan boleh jadi bagus dalam semua perkara. Kita boleh jadi average dalam semua perkara, tapi kita tak akan dapat jadi bagus dalam semua perkara. Bukan jadi pessimistic, tapi realistik. Meminjam maksud lagu R. Ashcroft, Human Condition.

Aku ambil contoh rakan sekolah aku yang ternak ayam kampung berskala kecil,1,00 ekor sekali pusingan. Beliau amat bergantung kepada broker di dalam memasarkan finished produk. Harga tolak dengan broker RM6.50 per ekor. Kalau beliau jual harga runcit, contohnya terus ke kedai makan, beliau akan mendapat harga RM8.00 bagi setiap ekor ayam. Masalahnya di sini, pengusaha kedai makan mahukan konsistensi dari segi supply. Kawan aku tak dapat beri jaminan ini. The broker guy steps into the picture. Connection broker dengan ramai penternak ayam, buatkan dia mampu beri jaminan kesinambungan supply kepada bukan satu malah berpuluh-puluh kedai makan.

Kehadiran broker, impak positive ialah kelangsungan permintaan terhadap produk kita. Itu paling utama. Impak negative, broker penyebab kegagalan kita untuk mencapai kebarangkalian harga jualan maksimum produk kita. Itu pandangan aku.

Aku juga berpendapat ada baiknya jika mana persatuan yang telah ada atau yang akan ditubuhkan boleh bertindak sebagai broker. Pasarkan produk ahli-ahli secara telus. Senang cakap macam konsortium lah. Eliminate faktor broker secara total. Banyak faedahnya yang kita boleh dapat.

Ini adalah pandangan aku, mungkin ada yang setuju, mungkin ada yang menentang.

Salam hormat!!

6 comments:

  1. Salam bro,

    Aku setuju, kalau dikalangan kita tubuhkan satu konsortium/syarikat holding yang boleh bantu semua penternak kecil.

    ReplyDelete
  2. kalau yakin dengan permintaan sentiasa ada, sesuai lah nak buat semua servis. dari membiak sampai memasak. manpower kena tambah (kos). yang bestnya, kualiti kita boleh tentukan. larat atau tak ja hehe

    ReplyDelete
  3. menteri tani kata "berjihad menghapuskan orang tengah". macam mana ceritanya plak tu hehehe

    ReplyDelete
  4. Kawan aku cakap broker ni kejam. Dia bukan kira kita untung ke rugi yg penting brg jalan ada mark up.

    ReplyDelete