Saturday 1 November 2014

Penapis Air

Seperti yang dimaklumkan sebelum ini aku telah menukar sumber air minuman dari kolam yang penuh dengan parasit kepada air dari tubewell yang lebih terjamin dan selamat. Pun begitu aku masih tak puas hati kerana warna atau kejernihan air berubah terutama bila tiba musim hujan macam sekarang ni.

Aku tengah berkira-kira nak install penapis air jenis outdoor tu. Alaa yang macam tong gas tinggi (commercial) tu. Aku dah gi survey kat kedai. Untuk kapasiti kegunaan keluarga aku,pekerja dan para ternakan saiz penapis air yang sesuai akan menelan kos sebanyak RM1500. Tu pun kena buat installation sendiri. Tak jadi msalah sangat sebab tak susah mana pun nak pasang.

Aku ada satu option lagi dengan membeli tangki penapis second hand, beli multimedia sendiri dan buat sistem piping backwash, rinse sendiri. Lagi menjimatkan, tak sampak RM500. Tapi banyak kerja la sikit. Kena potong paip,kena gam,pasang beberapa valves. Worth it though. Cuma nak mencari tangki 2nd hand memakan masa. And for me time is money, time is gold. In some cases, it is worth paying extra to save time.

Kenapa susah payah nak pakai filtered water untuk ternakan? Kambing jalanan hirup air lopak je untuk hidup. Pada hemat aku, kambing adalah ternakan ruminan dan ternakan ruminan memerlukan air yang banyak bagi membolehkan sistem rumennya berfungsi dengan sempurna. Kambing terutamanya mempunyai kadar metabolisma yang lebih tinggi berbanding lembu atau biri-biri. Kambing kencing lebih kerap dari 2 spesis tadi. Kambing minum lebih banyak berbanding 2 spesis tadi. I believe to maintain good health and add longevity to your herd's life, water plays an important role. Kalau baik kualiti air nya, aku percaya tahap kesihatan secara umum bagi kawanan akan bertambah baik.

Jadi pelaburan untuk sebuah penapis air adalah sangat kecil berbanding faedah yang akan diperolehi. Tambahan pula aku menggemukkan kambing dengan cara minimalis i.e. tanpa dedak penggemuk, soya, kekacang dan sebagainya.

Salam hormat!!

1 comment:

  1. Selalu dengar orang cakap Kambing tak minum air. Kalau nak Kambing Baru balik meragut perkara pertama yang depa cari ialah air. Lepas tu garam jilat. Kalau time panas, lagi banyak depa minum.

    ReplyDelete