Monday 10 March 2014

Rumput; Flukes; Growth

Rumput sebagai makanan utama? Tak ada masalah..walaupun secara alaminya kambing lebih menggemari dedaun dari rumput. Tetapi kambing adalah binatang yang tinggi level of adaptability. This is why goats are found all over the world. Even in places where there are hardly any trees around..let alone a fresh green patch of grass.

Kawanan aku telah fully adapted dengan sajian rumput setiap hari. Memang mereka sukakan dedaun. Tetapi aku terlalu malas nak pegi menutuh dahan pokok untuk diberi makan kepada kambing. Parang dah beli, tapi sifat rajin tak boleh dibeli..adoi.

I run a risk of parasite infestation greater than any breeders that I know. Nak-nak kalau musim hujan. Liver flukes adalah ancaman utama selain cacing. But I believe with proper deworming program for younglings, masalah ini boleh diatasi. Adult goats dah punya ketahanan tersendiri. Jadi tak perlu risau.

Aku mungkin akan ubah procedure deworming ladang aku. Untuk anak kambing yang berumur 3-4 minggu aku akan mula deworm. Deworm round kedua akan dilakukan 10 hari atau 2 minggu selepas yang pertama. Kali ketiga akan dilakukan dengan sela masa yang sama. Setelah itu barulah akan buat sebulan sekali sehingga cerai susu. Bila cerai susu dah boleh buat selective. Ini kerana nak membantu anak kambing supaya ada fighting chance melawan parasites. Juga supaya tumbesaran tak terbantut oleh parasites tadi. Ya, aku tahu akan bertambah development cost bagi seekor kambing. Tapi berbaloi untuk develop seekor pure katjang dari lahir sehingga berumur 4 bulan 2 minggu dan telah mencapai berat 15kg. On average. 20kg in 9 months seems appropriate. Not bad for pure katjang. Fully free ranging, free grazing goats. Dedak less than 50grams a day for a goat. Aku tak ration anyways. Belanja dedak aku adalah RM100 per month@125kg for 140 heads. Jadi development cost aku tersangatlah rendah. Profit margin meningkat dan savings ini aku boleh pass kepada customers.

Prestasi sebegini untuk pure katjang hanya boleh dicapai jika faktor bebanan cacing, fluke dijaga sejak dari kecil. The first 3 months are very crucial in determining the well being and future performance of my goats. Masa ni lah kena berhabisan dan berbelanja lebih sedikit supaya bila dah besar takde kena belanja besar sangat untuk merawat penyakit.

That's about it..mengantuk yang amat sangat. Good night.



4 comments:

  1. Apa nama ubat u recommend,Bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ubat sama je..albendazole..levamisoe..ivermectin..tapi dosage..period kena strategize nampak nya..

      TCBZ takde kat sini. Itu yg terbaik. Kat seberang sungai mungkin ada.

      Delete
  2. Hehehehehe!! ambo hanyo boleh ketawa pada diri ambo sendiri,sebab ambo tok tahu gapo satu tentang cara mengurus kambing ni ngan betul.Mujur laa ambo gilo baca blog demo2 semuo,boleh laa tahu ckit2,kalu tdak,kayu mati la ambo.TQ,TQ,TQ semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok ba..supo jah kito..tok ba tau ubat tradisional..ambo tok tau lasung..gatung ko ubat spital jah.mari musim ubat spital tok jadi..semelih jugok kambing ni.hehe

      Delete