Sunday 7 September 2014

Ladang Satelit Lembu Fidlot

Last entry aku janji nak sambung cerita pasal Ladang Satelit Lembu Fidlot Tanah Merah. Sekarang masa untuk tunaikan janji.

Pengenalan; Ladang ini seluas 100 ekar. Mempunyai 4 kandang utama berkapasiti 200 ekor lembu setiap satu. Satu stor makanan. Satu stor baja dan 3 pejabat. Terdapat satu kolam sebagai sumber bekalan air utama. Terdapat juga 3 telaga tiub sebagai backup water source. Kos pembinaan tidak kurang dari RM5 juta.

Ladang ini sepatutnya menjadi feeder farm kepada ladang NFC di Gemas. Tetapi apabila NFC menghadapi masalah sepertimana yang kita semua tahu dan tak ambil peduli. Maka ladang satelit ini telah ditukarkan status nya menjadi stand alone farm. Bukan lagi berpaksikan SOP asalnya iaitu; NFC membekalkan lembu kepada ladang satelit, pengusaha ladang satelit menjalankan penternakan secara fidlot, setelah lembu mencapai berat yang dikehendaki (finishers), lembu akan dibeli balik oleh NFC. Operator mendapat keuntungan berdasarkan berat badan dan prestasi fidlot. Macam skim ladang kontrak ayam pedaging lah.

Ianya mula beroperasi pada 2010, masa tu aku masih lagi bekerja dengan syarikat pengimport lembu. Pelbagai usaha telah dilakukan di ladang ini untuk menambahbaik kemudahan yang sedia ada agar operasi penternakan fidlot menjadi lebih lancar. Kami membersihkan kawasan pastura dengan bulldozer, gali kolam secondary,  gali perigi untuk kegunaan manusia, baiki pagar kandang untuk memudahkan proses mencuci kandang, bina kandang untuk ternakan sakit, baiki jalan masuk utama, set up unit tenusu, baiki masalah pendawaian elektrik dan maam-macam lagi.

Sehingga akhir 2013, kami terpaksa keluar dari ladang ini kerana business tidak lagi menguntungkan, lembu fidlot sudah tidak viable, lagipun NFC dah bungkus, kat mana kami nak dapatkan bekalan lembu, kat mana nak pasarkan lembu. Jadi kami ambil keputusan untuk tidak lagi meneruskan operasi ini. Lagipun masa tu, dari berpuluh-puluh ladang satelit yang dibina di seluruh Malaysia,  kami adalah salah satu dari yang tak sampai pun 5 ladang yang beroperasi.

Masalah yang dihadapi;

Sumber air, kolam utama mempunyai pam berkuasa tinggi. Aku dengar pegawai projek beritahu harga pam tersebut dalam RM20,000 seunit. Ada dua unit. Tapi sayang, sebab selalu rosak kerana pendawaian yang selalu terbakar. Mungkin tak ikut spesifikasi teknikal. Telaga tiub yang sepatutnya menjadi back up, langsung tak berguna sebab tak keluarkan air. Padahal projek diselia oleh JPS, aku dengar bahagian penyediaan tiub well ini di sub kan kepada ahli keluarga jurutera jajahan yang handle projek ni. Aku dengar je. Betul tak betul aku tak tahu. Satu lagi hal, berkali kami beritahu kontraktor utama berkenaan telaga tiub yang tak berfungsi semasa masih dalam warranty period. Tapi diorang buat tak tahu sehinggalah tamat tempoh jaminan. Jadi telaga tiub tetap tak dibaiki. Kami terpaksa gali perigi sendiri untuk kegunaan staff. Bila tamat tempoh jaminan, pam air utama juga tak dibaiki, kami terpaksa ambil jalan mudah dengan menggali sebuah kolam persendirian, kami gunakan enjin lori yang disambungkan kepada pam air untuk mengepam air dari kolam ke tangki kandang, nampaknya lagi reliable dari pan berharga RM20,000.

Pastura; semak samun terpaksa kami bersihkan.kos sewa bulldozer sahaja mencecah puluhan ribu. Kos tanaman semula napier pun dah berapa habis.

Banyak lagi kepincangan yang lain. Tak larat nak tulis semua.

Buat masa sekarang ladang tu kosong tanpa penghuni sudah hampir setahun. Tiada operator baru. Tapi mungkin ada dalam waktu terdekat ini. Aku ucapkan selamat maju jaya kepada operstor yang baharu. Gunakanlah kemudahan yang sedia ada dan yang kami tambah baik seelok mungkin.

Oh ya, aku harus nyatakan di sini, sepanjang kami beroperasi di sana, kami tidak menerima dan tidak meminta sebarang bentuk soft loan, pinjaman bank, ah long mahupun wang saku RM250 juta. Semuanya keluar dari poket sendiri. Kalau kesungguhan boleh diukur dengan wang ringgit, maka segala perbelanjaan yang telah dihabiskan untuk menambahbaik ladang satelit ini menjadi bukti komitmen kami menyahut seruan kerajaan untuk meningkatkan SSL daging lembu negara. Tapu itulah, import daging beku masih diteruskan, malah lebih diperluaskan. Usaha menternak hanya tinggal nama sahaja. Gambar terbaru ladang satelit ada di bawah. Perkara pertama dalam fikiran aku semasa masuk ke kawasan ladang ini ialah; Jurassic Park!!








3 comments:

  1. bumbung biru cantik betul. nampak kontra dengan pokok2 belakang. jcorp pun ada buat ladang satelit, untuk nfc rasanya.

    ReplyDelete
  2. Apa jadi dekat ladang ni ya? siapa pemilik dia sekarang?

    ReplyDelete