Tuesday 9 September 2014

Log Hari Ini

Today went well. Very well in fact. Kerja di ladang masih lagi berkisar untuk siapkan rumah tempat tinggal aku nanti. Mengecat pagar sambil dibantu adik aku.

Semalam kami siapkan reban ayam menggunakan bahan binaan, kayu, zink, buluh terpakai. Akhirnya siap juga. Penghuni pun masuk menginap dah.

Kambing setakat ini semuanya baik-baik sahaja. Kumpulan jantan bagi tujuan penggemukan juga nampak dah kembali on track. Anemia sudah dihapuskan, kecacingan sudah dihapuskan. Khamis ini akan buat deworm sekali lagi untuk flush out population sekali lagi. Deworming untuk 3 minggu lepas mungkin belum betul-betul eradicate population cacing dan telurnya yang baru menetas. Sejak tukar air ni, aku sangat bersyukur kerana prestasi kambing semakin baik. Tak banyak kerenah. Anak-anak kambing pun semakin sihat. I cannot stress it enougg that the quality of drinking water for your goats is of the utmost importance. It must be fresh. It must not be contaminated. If you have access to tap water, by all means, use that as your main source. But if you must use sources other than that, please make sure that it is fit for your own consumption too.

Aku belajar dari kesilapan. Aku ada sekumpulan lembu yang dipelihara di ladang bersama kambing-kambing. Lembu ini tidak menunjukan kecacingan yang teruk bila mereka minum air dari kolam. Ini yang aku silap bila aku samakan lembu dan kawanan kambing aku. Lembu binatang yang lebih besar, telah disesuaikan untuk meragut rumput dan mempunyai ketahanan yang lebih tinggi terhadap bebanan cacing. Kambing pula adalah exact opposite.

Lagipun tahap metabolism kambing adalah lebih tinggi. Ia perlukan air lebih banyak dibandingkan dengan lembu (by weight ratio). Cuba perhatikan,  kambing lebih kerap kencing berbanding lembu. Untuk kecekapan ruminan yang lebih tinggi, kuantiti air juga diperlukan dalam kadar yang lebih tinggi. Jadi antara sebab-sebab inilah air itu berkepentingan yang sangat tinggi bagi kambing.

Sekarang hanya air dari perigi dan air hujansahaja menjadi sumber utama air minuman kawanan kambing aku. Tiada kompromi.

Salam hormat!!

No comments:

Post a Comment