Friday 5 September 2014

The Bubble Has Finally Bursted

The cattle bubble that is. As expected, right on cue.

Untuk makluman, harga lembu korban untuk sebahagian rata-rata dah melebihi RM500.

Di sebuah masjid Kota Bharu harga yang ditawarkan adalah bermula dari RM570/bahagian.

Jualan lembu hidup secara borong adalah diantara RM2800 (sub 200kg) dan RM3000 (average 240kg). Ini bermakna harga per kilogram adalah diantara RM14.00 hingga RM15.50.

Lembu ladang kelapa sawit sekitar Pahang, Gua Musang juga dan cecah RM15.00 per kilogram.

Ini harga sebulan lagi nak raya, aku jangkakan lagi 2 minggu harga akan jadi lebih menggila. Mungkin boleh cecah RM17.00 per kilogram.

This has presented both opportunity and threat to us as local goat breeders. Opportunity ialah untuk fulfill market demand dengan replacement product (kambing-red meat-haiwan ternakan untuk korban). Threat akan wujud dari importers of the similar product. Feral Australia, kambing siam, biri-biri Australia.

As local breeders, we are more elastic, more flexible, more bendable. Untuk pengamal sistem semi intensif especially, cost of production sangat rendah. Cuma perlu tanya kesanggupan diri sendiri untuk part away dengan profit margin to beat fellow importers/competitors out of the game. I believe local prices can go down as low as RM8.00/kg for 18 months goats and the owner is still left with some few ringgit as profit in the till.

Sebagai pembiak tempatan juga kita ada beberapa lagi advantages, namely: tiada price fluctuation, less exposure to foreign exchange, risiko penyakit dan  kelebihan product kita sebagai binatang ternakan sejati yang dituntut di dalam Al-Quran sebagai binatang yang sesuai untuk sembelihan.

Tahun depan akan menyaksikan lebih dahsyat lagi keruntuhan industri lembu. Maka bersedialah pengembala-pengembala sekalian. Sahutlah cabaran untuk meningkatkan bilangan kambing di Malaysia. Kuatkan keyakinan terhadap genetik tempatan. Customise our products and services to meet consumers' expectations. It is high time for us, breeders!

Salam hormat!!

1 comment: