Wednesday 3 September 2014

Soal Nyamuk

Aku kira aku ini bertuah kerana mempunyai kakitangan yang prihatin kepada kebajikan ternakan. Walaupun kadang-kadang tu keprihatinan diorang jadi tak masuk akal. Ada juga bila time diorang jadi tak prihatin, atau tak nampak keadaan kambing yang ada masalah. Mungkin masa tu morale diorang down kot.

Apa-apa pun secara puratanya, memang diorang prihatin kepada masalah ternakan ini. Terbaru semalam Mamat complain kat aku sekarang ni musim nyamuk banyak sangat. Malam-malam katanya kambing tak dapat tidur dengan lena. Asyik bergerak, menyentak dan terkejut dek gigitan nyamuk. Dia dapat dengar ketidakselesaan kambing dari kabin dia.

Dah kandang kat tepi hutan memang macam tu lah. Memang nyamuk banyak. Tepi paya lagi. Takkan aku nak beli ridsect, fumakilla nak pasang hari-hari kat kandang. Takkan aku nak pasang kelambu dan aku tak akan perasap kambing aku sepertimana yang aku tekankan sebelum ini. Banyak buruknya dari baiknya.

Mamat concern sangat pasal nyamuk ni. Dia kata dia bimbang kalau-kalau kambing jadi sakit atau kurus kena gigit nyamuk. Aku cakap nyamuk kecil, okay. Kalau nyamuk sebesar ibu ayam datang nanti baru bagitau aku. Nanti aku beli alat fogging tu. Sambil aku ketawa.

Fikir-fikir balik. Secara logiknya, ada kebenaran juga sebab bila dah tidur terganggu, macam mana kambing nak rehat betul-betul dan membesar. Ini aku sendiri belum ada pengalaman. Kena buat observation dulu lah. Tapi kalau ikut observation aku semasa kerja dengan lembu di sebelah Thailand dulu, small holders kat kampung yang buat lembu feedlot setakat 200 ekor ke bawah, memang diorang pasang kelambu petang maghrib. Elak semua lembu masuk kandang dan tirai kelambu dilabuhkan. Kata mereka lembu perlu rehat yang cukup dan berkualiti untuk kenaikan berat badan yang optimum. Means they have proven this to be true.

Fikir-fikir balik. Secara logiknya, ada kebenaran juga kalau kita tengok kambing jalanan atau liar, selamba je membesar dengan baik. Aku pasti nyamuk ada banyak je kat luar sana. Nak-nak kambing hutan.

Setakat hari ni, aku tengok ok je. Tak taulah depan hari nanti kalau si nyamuk ada bawa parasit darah yang mungkin boleh buat kambing sakit.

Atau ini hanya sandiwara mamat nak suruh aku pasang air cond dalam kabin tempat tinggal dia?? Eh..logik juga.

Ali di Second Colony takde pulak complain apa-apa pasal nyamuk. Itu lagi hutan boran punya tempat. Dia cuma complain line 3G je tak bagus sana. Susah nak whatsapp hantar gambar kambing beranak kat aku, kena panjat bukit dulu. Jadi dia minta signal booster dengan aku. Cehh. Padahal nak main facebook dengan bini.

Salam hormat!!

2 comments: