Thursday 4 September 2014

Log Hari Ini

Hari ini aku bermula awal. Sebabnya ada perjumpaan dengan pihak JPV untuk menyelesaikan pertikaian berkenaan bil elektrik di Ladang Satelit Lembu Fidlot Tanah Merah. Kemudahan ini sudah lama aku tinggalkan kerana kepayahan dan kesulitan menjalankan perniagaan lembu fidlot. Nanti aku ceritakan dalam entry yang lain. Tapi ternyata ladang ini telah menjadi satu lagi projek gajah putih anjuran kerajaan. Terlalu banyak kepincangan, shortcomings of execution, unsur nepotisme, planning with lack of proper information. Banyaklah. Kena buat entry khas.

Aku kesana jam 10am bersama adik aku dan seorang pekerja aku. Dah JPV janji nak datang pukul 10am. Kami kesana seawal mungkin lah. Jam 11.43am barulah mereka sampai. Fuh..memang penuh kesabaran kami bertiga. Macam la kami ni takde kerja nak menunggu diorang je. Habis separuh hari aku macam tu sahaja. Sepatutnya boleh lagi produktif.

Bosan menunggu JPV aku suruh diorang berlakon sign MoU. Good sports!



Selepas habis mesyuarat, aku balik ke ladang. Pasang pam air dari tangki utama ke rumah yang akan jadi tempat tinggal aku nanti. Bini aku bising, water pressure tak kuat. Katanya nanti rosak mesin basuh. Iya kan aje. As long as the ma'am besar is happy. Dia nak duduk kat kandang dengan aku pun dah kira satu rahmat. Hehe. Separuh hari aku habis kat situ je. Pasang enjin, potong paip. Sempat habiskan masa satu jam sahaja buat observation pada kambing dan melatih anjing. Alhamdulillah kambing tak ada masalah sangat.

Sekarang air dalam rumah dah kuat. Paling laju keluar air hujan kat dalam bilik mandi. Ntah macam mana nak mandi lepas ni sebab air memancut dsri dinding sebelah ke dinding yang bertentangan. Langsung tak cecah lantai. Masalah lain pulak timbul.

So, sekarang hanya tinggal nak kemas pejabat tu untuk dijadikan rumah. Semua barang dah ada. Memang farm life lah lepas ni. Jauh dari hiruk pikuk dan gangguan. Paling best bandar Sg. Golok dekat. Hari-hari boleh pergi beli barang runcit. Susu segar paling murah kat sana. RM8 vs. RM12(Malaysia) untuk botol besar.

Apa aku mengarut ni??

Salam hormat!!

1 comment: