Tuesday 16 September 2014

Masalah Sawa Lagi

Hari ni seekor anak kambing betina, yang aku berkira-kira nak serapkan ke dalam breeders herd dibaham ular sawa. Kejadian berlaku sangat cepat. Tak sempat bertindak, sawa baham anak kambing kira-kira 15 meter dari pintu kandang. Safe zone dah kalau nak dikira.

Ini sawa individu lain. Kecil lagi. Saiz lebih kurang betis. Tak sempat dia telan pun. Hanya belit sampai mati. Lepaskan dan lari bila terkejut dengan kehadiran pekerja aku. Pekerja sempat mencantas sebahagian ekornya. I don't think it was a fatal blow.

Sekali lagi aku tak boleh salahkan sawa. Itu fitrahnya sebagai pemburu.

Dalam setahun aku kehilangan lebih kurang 3 hingga 5 ekor kambing kepada sang sawa. Kalau dulu induk juga dibahamnya. Kebelakangan ini induk kambing lebih berhati-hati dan peka dengan mara bahaya. Hanya anak kambing yang menjadi mangsa.

Patutkah aku pasrah sahaja dengan mengorbankan 3 atau 5 ekor anak kambing setiap tahun. Aku tak dapat buat apa-apa bagi kawalan untuk banteras perkara ini. Mungkin boleh tahan perangkap. Tapi belum jumpa lagi perangkap ular sawa. Kena rekacipta sendirikah?

Bagi aku sebenarnya tak terbeban sangat setakat 3 atau 5 ekor ni. Tapi kalau boleh mengelak, semua pun nak elak. Buat kali ini, pasrah saja lah. Anggap saja tiada rezeki. Innalillah. Alhamdulillah.

Salam hormat!!

2 comments:

  1. Cuba taburkan sulphur, Bro!! Dan bela juga itek angsa!!

    ReplyDelete
  2. Sulphur belum cuba..itik angsa dalam proses sekarang tuan. Terima kasih

    ReplyDelete