Thursday 11 September 2014

Lain Kali Hati-Hati

Aku suka buat rawatan untuk kambing aku. Suatu pekerjaan yang mengasyikkan. Letih tapi berbaloi. Tapi kejadian semalam buat aku berfikir dua kali. Aku kena lebih berhati-hati.

Semalam aku buat mass deworming untuk kambing aku sebab nak flush out population cacing. Aku gunakan ivermectin suntikan. Aku gunakan dewormer ini kerana ianya lebih effective dan protection period nya lebih lama. So far, kambing elok-elok sahaja.

Sehinggalah tiba kepada kumpulan anak kambing. Semasa aku bersedia nak buat suntikan. Pekerja aku memegang anak kambing tersebut. Entah macam mana boleh terlepas kakinya lalu menendang tangan aku yang memegang jarum suntikan. Tertolak lalu tertusuk jari hantu dan tembus mengenai ibu jari di tangan kiri aku. Terkena kedua -dua jari ini kerana posisi jari dalam keadaan mencubit kulit kambing untuk tujuan suntikan subcutaneous. Sakit bukan kepalang. Ivermectin sejenis medication yang menyakitkan. Disebabkan itu juga saranan pada botol ubat supaya suntikan subcutaneous dilakukan pada binatang untuk mengurangkan kerengsaan. Tapi kes aku dah lain. Tertusuk seluruh jarum 1 inci ke jari dah tembus mengenai ibu jari. Jari hantu aku membengkak dalam masa 10 saat sahaja. Ibu jari berdarah tak henti.

Terus sahaja balik ke kabin dan rendam di dalam ais untuk meredakan bengkak. Kesakitan masa ni agak kuat. Berdenyut. Jari tak boleh dibengkokkan. Aku agak panik juga. Tapi takdelah sakit sehingga tak boleh nak tahan.

Bila dah lama rendam dalam ais, baru rasa okay sedikit. Bengkak pun berkurangan. Langkah merendam jari dalam ais adalah betul. Nasib baiklah jarum yang tertusuk tu jarum baru. Bukan jarum yang dikongsi ( aku tak amalkan perkongsian jarum suntikan untuk kambing aku). Nasib baik juga tak tertekan ubat ivermectin ke dalam isi jari aku. Mungkin hanya sedikit bahan tu yang masuk ke jari aku, tu yang buat jari terus membengkak, panas dan berdenyut. Urrrghhh..

Lain kali kena hati-hati. Sekarang ni pun sambil menaip, jari masih tak boleh dibengkokkan sepenuhnya. Bengkak dah berkurangan. Lebam masih ada. Cacing dalam tubuh aku mungkin dah mati. Hahaha!!





Salam hormat!!!

2 comments:

  1. Ouchhh!! Kalau boleh taip post..then should be no problem. Hahaha. (Adil)

    ReplyDelete