Tuesday 14 October 2014

Akan Datang

Perang Teluk I, 1st Gulf War, Operation Desert Shield berlaku pada tahun 1990-1991. Kemudian pada 1998-1999 ekonomi serantau Asia Tenggara mengalami krisis. Antara yang terburuk pernah negara kita lalui. Salah satu penyebabnya adalah spekulasi matawang. Loophole di dalam  sistem ekonomi kapitalis. Ekonomi di rantau eropah dan benua Amerika juga terjejas sekita awal tahun 2000-2001.

Kemudian berlaku pula Perang Teluk II, Perang Teluk II atau dikenali juga dengan nama Perang Iraq berlaku pada 2003. Kemuncak peperangan ini adalah dengan tertangkapnya Saddam Hussein. Perang yang dilancarkan atas dasar memerangi ektstremism islam sebenarnya hanyalah dijadikan alasan untuk menguasai negara yang kaya dengan sumber minyak. Setelah itu pada 2007-2008 Amerika mengalami subprime crisis dan juga kemelesetan ekonomi yang menyebabkan domino effect ke seluruh dunia. Ekonomi menjadi lemah dan proses pemulihan memakan masa sehingga sekarang.

Pada 2013 dan 2014, dunia sekali lagi menyaksikan keganasan senjata api dengan kebangkitan Arab Spring dan terbaharu ialah operasi memerangi kumpulan IS(entah legit atau tidak). IS bagi aku tidak lebih dari watak rekaan Amerika. Sebagaimana mereka mematikan watak Osama Laden. Mengikut record yang lalu, aku merasakan suatu kejatuhan ekonomi,kemelesetan akan berlaku. It is due not so far in the future. I believe so.

Jadi apa persediaan kita semua? Krisis kewangan,krisis bekalan makanan. Bersediakah kita semua? Dengan ratio hutang negara dan GDP antara yang tertinggi di dunia, ini adalah suatu petanda yang tidak baik. Jika negara mengalami kemelesetan ekonomi, Menteri yang mempunyai CGPA 3.85 pun tak akan dapat membantu. Pandangan aku sahaja ni. Mungkin betul..mungkin tak betul langsung.

Salam hormat!!

3 comments:

  1. Perang tidak akan berhenti selagi orang kafir menguasai dunia ini.Kita harus memanafaat setiap kelebihan yang ada dibumi kita ini.Atau kita kembali kezaman orang naik unta,naik kuda ,tak payah pakai minyak,atau naik basikal.Kita makan nasi ktia.kita makan lembu kita, kita makan kambing kita,kita makan ikan kita,kita makan sayur kita.Biar "BUMI KITA, DARAH KITA,KELUARAN KITA".

    ReplyDelete
  2. sama ada US terlibat atau tidak, natijahnya middle east tidak akan aman selepas perang teluk sehingga mungkin kejatuhan israel. satu pihak shj yg akan memang, samada IS, syiah, sunnah atau israel/US/puppet.

    buat masa ini kurang jelas samada IS adalah khawarij moden atau tidak..

    ReplyDelete
  3. Cycle Krisis kewangan/ekonomi dunia dah berlaku pada tiap-tiap satu dekad. Yang saya alami, pada 1989, 1999,..ni dah lepas 10 tahun sejak itu. Mungkin bila-bila masa aja!! (Es Emdi)

    ReplyDelete