Friday 10 October 2014

Induk Selepas Melahirkan Anak

Kelahiran anak kambing memang sesuatu yang dinantikan. Suatu pengalaman yang tak pernah jemu untuk dilalui.

Bila dah banyak kali melalui pengalaman sama, aku tak dapat nak elak dari buat suatu pemerhatian ke atas condition induk selepas melahirkan anak.

Boleh dikatakan kesemua induk semasa tempoh bunting adalah sihat dan berisi. Tetapi setelah melahirkan anak ada induk yang kehilangan berat badan, dibebani parasit dan sebagainya. Ada juga induk yang lambat nak kembali ke tahap kesihatan yang asal. Ada juga induk yang memang resilient; tidak berapa hari selepas melahirkan anak sudah kembali kepada keadaan asal. Gemuk, berisi, lincah, bulu berkilat, makan berselera.

Sepanjang pemerhatian aku, induk yang kebiasaanya mengalami kecacingan, poor condition selepas kelahiran adalah induk yang berdarah kacukan. Induk sebegini biasanya aku akan buat deworm sebaik sahaja tanda bebanan parasit yang tinggi disahkan. Suntikan multivitamin, B12 atau Catosal. Either one, not all. Tengok laa apa yang ada dalam stok ubatan. Jarang-jarang aku bagi antibiotik.

Bagi induk yang tidak mengalami bebanan parasit tetapi masih susut berat badan aku lakukan suntikan Catosal. Pada pandangan aku Catosal sangat berkesan dalam mengembalikan kesihatan induk asal supaya dapat bunting kembali. Induk di dalam kategori ini biasanya induk yang berketurunan katjang tetapi sudah berumur. Dengan kata lain breeding vitality nya tidak setanding dengan induk yang lebih muda. Kalau di commercial farm yang implement sistem intensif, induk sebegini sudah tidak berbaloi untuk dipelihara, mungkin masuk kategori cull/reject. Bagi sistem semi intensif masih lagi berbaloi kerana input yang rendah. Hanya sekiranya induk tidak lagi dapat melahirkan anak ianya dikira tidak berbaloi.

Kategori paling best. No frills, no hassle. Induk berketurunan katjang, umur sekitar 11 bulan sehingga 4 tahun. Paling produktif, tahap kesihatan optimum, breeding vitality at its best, ketahanan parasit yang tinggi. Induk sebegini tidak menjadi masalah kepada pembiak kerana ianya almost zero maintenance in terms of bringing back its health to normal state suitable to be bred again. Interval singkat less than 6 months, rate per kidding 2 or above. Fantastic!!

Pengajaran disini boleh aku rumuskan ialah;

1. Keturunan katjang memberikan pulangan paling tinggi kerana sangat cost saving kerana tak banyak kerenah dan tak banyak ubatan yang diperlukan.

2. Umur purata kawanan pembiak haruslah di antara 2 hingga 2.5 tahun untuk maintain interval dan kidding rate yang acceptable bagi sesebuah operasi.

3. Jangan sayangkan induk untuk dikeluarkan (reject) dari kawanan pembiak. Kepentingan kumpulan atau kawanan adalah melebihi kepentingan individu.

Salam hormat!!

No comments:

Post a Comment