Thursday 16 October 2014

Masalah Garam

Dalam entry sebelum ini aku cerita aku dah menemui garam blok/jilat yang paling sesuai untuk kegunaan operasi aku. Royal Ilac; palatability yang tinggi, kandungan mineral terutamanya copper yang bersesuaian dengan kehendak operasi aku,tahan cuaca dan berkualiti dan harga yang amat berpatutan.

Tapi bila aku nak order je untuk kali kedua,dah kehabisan stok. Stok baru tak dapat nak di sahkan bila ketibaannya. Ini masalah yang selalu dihadapi. Consistency. Kawanan kambing aku dah mula suka dan biasa dengan garam Royal ilac ni. Prestasi kambing pun nampak bagus. Tapi tu lah, garam dah habis. Terpaksa aku memburu dan mencari garam jenama lain.

Aku tak nak dah pakai garam N.A.M. trading kerana sebelum ni aku ceritakan garam ni tak ada unsur copper walaupun kambing memang sukakan garam jenis ni, kalau gantung blok 2 kg tak sampai seminggu habis.

Pusing punya pusing, cari punya cari, aku bertemu dengan garam jenama baru di kedai dedak yang selalu aku buat pembelian. Try pakai la dulu, belum tahu lagi macam mana penerimaan kawanan kambing aku terhadap garam ini.



Ada 2 jenis garam disini, satu blok 2kg, buatan Thailand, harga lebih kurang RM2.75 per kg. Sejenis lagi jenama Feedwell, buatan India kalau tak silap aku. Kandungan copper dan selenium yang menepati kehendak aku. Harga RM3.60 per kg. Bagi aku apa-apa jenis garam selagi ianya tidak melebih RM4.00 per kg ianya boleh diberi pertimbangan untuk di beli dan dijadikan sumber mineral kawanan aku.

Nanti bila aku dah introduce garam ni kepada kawanan kambing aku,aku akan buat laporan yang mana lebih disukai dan memberikan result yang paling memuaskan.

1 comment:

  1. buat stok byak cket bro..xsilap den Royal Ilac ni dri Turki kan?Garam jilat ada expiry date ka?kalu xda beli byk cket xpa kot..

    ReplyDelete