Thursday 23 October 2014

Pertukaran Pejantan

Di awal pembiakan dan sehingga kini aku kerap melakukan pertukaran pejantan. Secara sengaja atau tidak sengaja. Ada pejantan yang sengaja aku tukarkan kerana ingin menggunakan khidmat pejantan yang lebih baik dan besar. Usaha aku nak mengacukkan pelbagai baka ke dalam kawanan kambing aku. Ada juga yang aku secara tak sengaja tukarkan pejantan kerana aku nak sembelih pejantan untuk tujuan aqiqah atau korban.

Perbuatan menukar pemain utama,mengikut pengalaman aku datang dengan risiko tersendiri. Yang pertamanya ialah prestasi kadar kelahiran akan menurun. Kebanyakan induk yang biasa melahirkan kembar tiga akan melahirkan kembar dua, induk yang biasa melahirkan kembar dua pula akan melahirkan hanya seekor anak. Ada juga yang maintain prestasi. Tapi memang akan ada perubahan ketara. Aku tak ada penjelasan spesifik mengenai perkara ini. Mungkin proses penyesuaian sedang berlaku. Setelah 2 kali musim kelahiran baru nampak konsistensi penjantan dalam membuntingkan betina.

Keadaan ini tidak tertakluk sama ada pejantan itu muda arau yang sudah berpengalaman. Bila mana aku introduce pejantan baru,prestasi kelahiran akan berubah (menurun). Seolah reset semula. Induk yang bunting kali ketiga dan keempat pun melahirkan anak tunggal. Boleh dikatakan keserasian amat penting disini.

Aku juga setuju dan percaya bahawa pejantan tidak harus diberi ubat cacing dengan kerap. Penggunaan albendazole seolah membantut nafsu/libido pejantan. Bagi aku lebih baik gunakan suntikan ivermectin. Itupun guna secara bersyarat. Guna jika hanya perlu untuk menyelamatkan nyawa pejantan dari kecacingan teruk.

Bagi penternak peringkat permulaan seperti aku (5 tahun ke bawah) pertumaran pejantan tidak dapat dielakkan sehinggalah aku dapat menghasilkan pejantan unggul dari dalam kawanan sendiri atau diimport dari ladang luar.

No comments:

Post a Comment