Saturday 18 October 2014

Kegunaan Urea Dalam Diet Seharian Ruminan

Tak dinafikan urea amat penting bagi ruminan khususnya lembu dan biri-biri. Dulu masa buat feedlot aku campurkan sekali urea dalam ration lembu.

Urea sangat membantu bakteria baik di dalam rumen haiwan. Ammonia bergabung dengan bahan hasilan dari pemprosesan (metabolisma) karbohidrat untuk menghasilkan asid amino atau protein ringkas.

Dulu komponen urea ni aku dapati dari baja padi. Aku campurkan baja padi di dalam makanan lembu. Kadar nya sangat sedikit. Lebih kurang 0.5% atau 1%. Hasilnya setelah 3 bulan, lembu mengalami kenaikan berat yang melebihi target aku. Sehingga 1.8kg sehari. Jadi komponen urea ini tak boleh dipandang ringan.

Ada juga garam jilat yang dicampurkan dengan urea yang dijual di pasaran sebenarnya. Cuma aku tak pasti ada atau tak ada dijual di Malaysia ni.

Urea juga sangat membantu jika diet harian ternakan mempunyai kandungan protein yang rendah. Non-Protein-Nitrogen (NPN) dari ammonia membentuk molekul yang seakan sama dengan asid amino yang membolehkan ianya digunakan oleh ternakan.

Aku tak pernah alami kejadian ternakan keracunan urea semasa menternak lembu dahulu. Tapi aku masih belum berani nak cuba pada kambing kerana kambing ni tak sama dengan lembu. Kalau aku bela biri-biri memang aku dah lama bagi sebab kedua-dua ternakan tadi boleh diibaratkan sama.

Kambing aku pula takde la kurus sangat, ok je dengan diet yang sedia. Mungkin aku boleh try dengan kumpulan jantan tujuan penggemukan dahulu. Tengok macam mana hasilnya.

Salam hormat!!

1 comment: