Friday 3 January 2014

Tempoh Berpantang Ibu Kambing

TIADA!!!

At least that's the kind of policy that is being implemented in my farm.

Dulu masa mula-mula start kidding aku kurung ibu sehingga sebulan sebelum lepaskan mereka keluar meragut. Performance dari segi health dan juga tahap kesihatan anak tidak memuaskan.

I shortened the confinement period to two weeks. I was still unsatisfied with the health condition of both the does and kids. Jadi aku pendekkan lagi sehingga seminggu. Ada improvement tapi aku terfikir alang-alang dah seminggu baik tak payah kurung langsung. Sekarang hari kedua aku dah lepaskan ibu meragut bersama kawanan yang lain. The best thing about this is, ibu yang punyai anak akan balik ke kandang pada waktu tengahari, approximately after two hours of browsing to nurse their kids. Ada yang cuba ajar anak turun ke pastur seawal seminggu. Bukan makan pun. Nibbling je. But it is still a good exercise for the kids.

Ya, aku tau. Memang ada risiko kecacingan kepada ibu yang turun meragut awal. Tapi kalau dah buat persediaan awal, maksud aku prepartum deworming, takkan ada masalah. Aku tak pernah lagi hadapi masalah. Aku amalkan selective sebenarnya. Jadi hanya ibu yang benar-benar memerlukan aku akan buat deworming. Yang tak perlu, aku tak buat. Dalam 20 ekor induk mungkin akan ada hanya seekor yang menghadapi masalah cacing.

Kelebihan turun meragut awal; ini dari pemerhatian aku. Induk kembali rejuvenated dalam jangka waktu yang singkat. Maksud aku period ibu itu hilang berat, bulu kusut (orang Kelantan cakap serah/seroh) kerana stress melahirkan anak menjadi singkat. This might be due to adequate exercise and proper forage of choice. Induk akan kembali on heat dalam waktu tersingkat. Ini adalah penting untuk memendekkan interval. Penghasilan susu untuk anak pun meningkat. Jadi kes anak bantut ni sekaligus dapat dielakkan. Selain itu, bila dah cukup exercise, body kambing boleh capai metabolisme rate yang optimal thus promoting good health for the goats. See!! Banyak benefits yang boleh kita dapat dengan cut off the confinement period. How do you think all those feral goats thrive in the wild? Atau pun kambing-kambing yang scavenge tong sampah majlis perbandaran? Diorang ni takde confinement period pun sebenarnya. But they're doing better than most of their intensive and semi intensive buddies.

Jangan kurung kambing anda. Lepaskan mereka.

No comments:

Post a Comment