Wednesday 17 September 2014

Katjang vs. Katjang Crosses

Majority of the current herd are katjangs. Aku mula introduce darah Boer, Kalahari untuk dikacukkan ke dalam kawanan aku. Tujuan utama ialah untuk besarkan saiz kambing dan cepatkan proses tumbesaran.

Dilemma aku sekarang ialah samada untuk meneruskan proses kacukan ini atau tidak. Pemerhatian aku ke atas 1st generation kids, especially yang kacukan, they take a little longer to conceive after the first kidding. Compare to pure katjangs, the hybrids are slower breeders. Intervalnya melebihi 6 bulan. Kalau katjang, bawah 6 bulan. Ini bermakna, walaupun hanya produce anak kembar pada setiap kelahiran, katjang mampu melahirkan sehingga 4 ekor anak setahun. 4.0 kidding rate. Excellent! But not so much for the katjang crosses. They bring down the average rate.

Trend sekarang pula, kebanyakan customers mahukan penjimatan maksimum. Harga kambing (irrelevant of the animal size) yang mendapat permintaan paling tinggi adalah diantara RM350 hingga RM650. Lebih dari RM650, hanya segelintir pelanggan yang sanggup membayar. Kurang dari RM350 biasanya mereka yang membeli dengan alasan untuk bela, bukan untuk dijadikan daging.

Katjang sangat menepati kriteria berat untuk berada di dalam lingkungan harga ini. Beratnya maintain di sekitar 15kg hingga 32kg. A little bit of discrepancy and discounts on the price and weight will not hurt my margin all that much.

Manakala, katjang crosses boleh membesar dengan cepat, kadang-kadang exceed the targeted growth sehingga aku kena bagi discount melebihi yang sepatutnya supaya menepati citarasa harga pengguna. Dengan kata lain, berat kambing melebihi target berat semasa jualan, jadi untuk jual juga kambing tu, aku harus bagi discount supaya lebih menarik hati pelanggan. Bila dah selalu berlaku perkara ini, maka ladang aku tak punya standardized pricing lagi and it is bad for business when this happens.

Sekarang, bila aku dah tulis pasal ni. Bila aku dah zahirkan dalam bentuk bertulis. Aku rasa lagi yakin untuk stick dengan katjang. Induk betina kacukan akan aku kahwinkan balik dengan pejantan katjang untuk menguatkan kembali darah katjang. Tak salah untuk ada variety dalam breeding herd. Dan memang tak pernah salah juga untuk ada darah tempatan dalam breeding herd. Lagipun kambing katjang senang nak jual, colorful, myriad in designs. Orang suka tengok kambing warna dan corak pelik-pelik ni. Kalau kacukan, biasa 2 atau 3 warna je. Jarang yang ada bintik-bintik, celoreng, paling penting telinga menegak. People just love the pointy and erect ears.

Ada satu masalah lagi, aku sedang mencari induk katjang untuk dibeli bagi menambah lagi stok breders aku. Cabaran besar kerana amat susah sekarang nak cari baka kita sendiri. Ke dah pupus ni? Atau aku yang cari di tempat salah?

Salam hormat!!

7 comments:

  1. Salam hortmat,

    Terima kasih share good info. Saya baru nak mulakan ternakan kambing dan saya juga bercadang untuk jadikan katjang sebagai induk untuk ternakan saya. Masalah utamanya sekarang ni ialah tiada baka katjang boleh diperolehi dalam kuantiti yang banyak. kalau katjang cross anglo ok ke tuan? ada sebarang komen.

    ReplyDelete
  2. wah..tambah kapasiti ni yang den kagum ni..terbaiklah bro..induk katjang pure mmg ssah nk cari skrang..kbnykn dh kacuk dgn Boer n Jamna..tp kalu cri kt kwsn ceruk pdalaman mgkin adalah kot..nnti kalu den jmpa den roger bro lah..

    ReplyDelete
  3. mencari kacang gak. janganla pupus

    ReplyDelete
  4. Lamo tok terjoh masuk,komputer punoh.Sedap cerita pasa katjang,rupo2nyo kacang pilihan yang mudoh dari segi pasaran.Biarpun terlambat takziah buat ayahanda tercinta,semuga Allah menempatkan rohnya disisi orang2yang soleh

    ReplyDelete
  5. What are the average body weight of katjang-boer cross when they reach maturity?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...

    Saya rasa yang pejantan tu seeloknya baka katjang.
    Yg induk2 tu tak kisah baka apa sekalipun.

    Sebabnya, yg penting anak yg bakal lahir meneruskan kelangsungan kelompok tu nanti. Mereka lebih tahan lasak.
    Ibu2nya mana2 yg x perform bolehla di cull. Generate income.

    ReplyDelete