Thursday 30 January 2014

Kandang Baharu

Jadi kapasiti kandang yang ada sekarang ni dah menghampiri tahap kritikal dari segi square foot per animal. Aku dah nampak kegelisahan kambing aku. Anak-anak kambing sudah mula melompat dari petak masing-masing. Ambil jalan mudah untuk tidur di tengah lorong ataupun didalam palung makanan. Induk pula saling menanduk dan cuba claim territory masing-masing dalam kandang. Induk yang lemah terpaksa berhimpit sesama mereka dan tidur dalam keadaan yang tidak selesa.

Di persimpangan inilah yang menjadi permasalahan bagi ramai penternak. Aku termasuk. Jualan kambing masih secara kecil-kecilan. Product output masih tidak consistent. Aku masih lagi melakukan trading untuk menampung perbelanjaan operasi. Datang pulak masalah expansion macam ni. Nak kena pikir mana nak cekau duit. Nak cari tukang. Nak design kandang. Nak beli bahan binaan. Paling penting nak dapatkan penjimatan maksimum dalam setiap perkara tadi.

So, hari ni aku dan adik aku dah jumpa tukang. Dah strike a deal dengan harga yang masyuk. Kayu pun dah beli dengan harga termurah diantara sawmill yang ada di sekitar kawasan aku. InsyaAllah Sabtu ni akan mulalah projek baru.

Kandang yang baru ni akan direka untuk memuatkan anak kambing yang akan difidlot dan juga menambah petak kelahiran. In anticipation of 1st generation of does that will give birth to the 2nd generation in 2 months time from now. Jadi kerja pembinaan ni kena lakukan dengan kadar yang cepat. Tak boleh delay-delay macam LCCT 2. Dan juga tak boleh ada cost inflation and additional expenses macam Projek MRT.

Aku juga dah ada plan untuk salvage atap dan kayu yang masih boleh digunapakai di dalam kawasan ladang. Kandang akan dibina like only 10 feet away from the current one. Senang dari segi logistics dan perkongsian sumber air. Oh ya, proposed size is 20' by 80'. Tak besar laa..Takde modal..pastu tak boleh nak buat lebar sebab tanah tak luas. Takut makan jalan nanti.

Periodically aku maybe akan update on the progress of the construction. Mana tau boleh kongsi masalah dalam pembinaan dan juga nak uruskan projek mega ni. Hahaha..






6 comments:

  1. Go all the way,Bro!! Saya baru mengalami dilema yang sama.....sehinggalah nanti sampai tahap ratio in-put to out-put yang berbaloi. Maknanya,...numbers yang viable!! Good luck,Bro!! (Es Emdi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank u pak es. Kena tahan je la bila dah sampai tahap ni. Kena have faith. Kena tawakkal je la.

      Delete
  2. Thniah bro ats pmbinaan kndg bru..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan. Bila nak sambung siri melawat kandang lagi.

      Delete
    2. Haha...stop dlu lah.bz skrg bro ECH..insyaallah nnti smpi kndg area klantan..:-)

      Delete
  3. Nok gi tengok jugok tuu,ajat2 dlm minggu ni.

    ReplyDelete