Thursday 23 January 2014

Puru or so I thought

Pattern anak kambing yang baru lahir di ladang aku ni kira dah boleh diagak. Dari lahirnya, Alhamdulillah sihat. Bila dah masuk umur 3 bulan lebih kurang 60% dari semua kids untuk satu pusingan kelahiran akan diserang puru. Setiap 30 ekor anak kambing yang diserang puru biasa akan ada satu atau dua ekor yang akan alami puru yang jenis acute and very persistent. Bila puru kat mulut dah sembuh, di bahagian kaki terutamanya masih merebak. Puru ini akan menyebabkan hoof anak kambing pecah, bahagian celah hoof juga akan pecah dan terdedah kepada infection. Serious aku tak ada idea nak buat treatment untuk case yang serious macam ni.



Aku cuba bagi topical treatment, cuba pastikan outbreak site sentiasa kering dan tidak dihinggapi lalat. Biasa amoxycillin 15% akan increase antibody untuk buat virus tadi jadi dormant. Tapi ada jugak yang tak menjadi. Pernah juga pekerja aku letak ubat tradisional. Ada yang jadi. Yang kes kat atas ni dah ada tunjuk sedikit perkembangan positif. Tapi masih belum boleh kata berjaya sepenuhnya.

Atau mungkin ke ini bukan puru sebenarnya. Aku pun taktau. Tapi outbreak pada kaki dan mulut ini seolah datang serentak. Tapi biasanya pada mulut terlebih dahulu. Harap rakan-rakan penternak diluar sana yang pernah alami masalah seperti ini dapat berkongsi pengalaman dan kaedah rawatan yang terbaik dalam ruangan komen di bawah.

2 comments:

  1. Scabby mouth sores on the legs are susceptible to fly strike. These leg lesions are most common in good seasons, when the legs are constantly exposed to long, wet pasture. The skin becomes macerated, and the virus then enters causing large scabby plaques. Leg and foot lesions may also occur when sheep graze stubble paddocks and the skin is damaged by the sharp stalks remaining after the crop has been harvested. Affected sheep may be protected against fly strike by walking them through a footbath of jetting solution. Sheep with scabs around the mouth should be supplied with soft, lush feed to allow easier grazing, and to reduce trauma to the scabs while they heal.

    http://www.dpi.vic.gov.au/agriculture/pests-diseases-and-weeds/animal-diseases/sheep/scabby-mouth-orf-a-disease-of-sheep-and-goats

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kapten don. Memang tepat penjelasan artikel tu. Anak kambing saya memang meragut dalam pastur yg lembap dan basah. Kawasan berpaya. Bila balik semua kotor2. Cuaca kebelakangan ini pun tak membantu.redup dan hujan.panas tak cukup utk keringkan pastur.Fly strike di kawasan outbreak tu pun berlaku.thank u again

    ReplyDelete