Thursday 20 February 2014

Garam Jilat dan Element Copper

Ini kontroversi sikit. Kalau ikut kata para doktor veterinar dari JPV, kambing tak boleh ada element copper dalam pemakanannya. Begitu juga kata consultants di beberapa pengedar ubatan ternakan yang ada di Malaysia ni. Tapi lain pula kata kertas kajian oleh pakar pemakanan ruminan dari barat. Kata mereka element copper ini adalah antara yang terpenting. Nak-nak untuk operasi kambing tenusu.

Garam jilat yang aku gunakan sekarang adalah dari N.A.M. Trading (Ipoh), element copper ni memang tak tersenarai di dalam komposisi garam jilat ni. Aku juga pakai garam bukit natural, yang tu memang tak ada langsung penentuan dari segi komposisinya.

Copper diklasifikasikan sebagai micro mineral. There's no need to reiterate the importance of copper for the whole bodily function of a goat. Antara tugas copper yang terpenting ialah untuk convert atau metabolize iron bagi penghasilan hemoglobin dalam darah. Dengan kata lain, kalau tak cukup copper, kambing boleh jadi anemik. Copper juga sama seperti selenium membantu meningkatkan tahap fertility kambing dan imunity.

Bagi kambing intensif yang gunakan dedak PKE, PKC rasanya tak ada masalah shortage copper ni sebab dalam dedak ni dah ada element copper. Silap haribulan boleh jadi copper toxicity. Aku pernah alami nya sendiri masa mula-mula start bela kambing dulu. Bela 4 ke 5 ekor, aku hentam kasi makan dedak day in day out. Mati keras kambing aku. Hahaha. Betapa bodoh dan ignorant nya aku sebagai penternak kambing. But one learns from his mistakes, right?

Tapi kalau kambing semi intensif macam mana? As a general rule, tumbuhan hijau tu dah mengandungi copper element. But we cannot be certain or for sure yang kambing kita receive the daily percentage of copper as recommended. Unless ada antara kita yang buat test ke atas daun-daun yang kambing makan dan dapat result yang conclusive. Dalam hal ini, aku amik jalan tengah. Aku gunakan garam yang ada element copper. Secara sparsely. Aku tak letak dalam kandang tapi aku sangkut kat tiang yang aku tanam di padang ragut. Tu pun tak banyak la. 1 out of 3 ketul garam jilat adalah yang mengandungi copper. Yang lain standard garam yang takde copper. Aku buat begitu supaya access kepada garam yang ada copper ni limited untuk elakkan keracunan(beringat sebelum kena). Aku juga gantungkan garam ni rendah sedikit supaya anak kambing pun dapat access sebab copper ni juga penting untuk growth anak kambing. Tapi aku juga percaya binatang kambing ni, macam binatang lain juga, diberi keistimewaan oleh sang Pencipta yang mana mereka boleh tahu bila mereka dah cukup ataupun masih kurang pengambilan sesuatu bahan itu. Jadi tak ada masalah bagi aku nak bagi  garam yang ada copper sebab aku percaya kambing aku tahu mana baik dan buruk makanan yang mereka makan. Aku percaya kambing aku jika diberi free choice mereka tak akan go beyond the threshold sehingga boleh sebabkan copper toxicity.

Satu lagi sebab aku gunakan garam yang ada copper ni juga kerana ianya lebih murah. Hahaha. Beza dekat RM20 untuk sekotak 20kg. Works out to be RM1 per kg. Dan kalau kambing consume as much as 10 grams sehari tu dah beza 1 sen/hari; cost bagi seekor kambing. 1 sen banyak tuu..hahaa kedekut punya tuan kambing, 1 sen pun berkira.

So, copper..yay or nay?

3 comments:

  1. Pada label garam yang ada copper, ada tertulis "adult goat only". Memang tak leh untuk anak ker??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe sebab concentration of copper tu tinggi sikit dari garam yg lain.jadi toxicity factor utk anak kambing tinggi.hence the label.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete