Monday 3 February 2014

Jadual Deworming untuk Kambing Dewasa

Tak ada jadual sebenarnya...nak kata selective pun tak jugak..sebab ada juga yang mengikut interval..tapi bukan semuanya aku beri mengikut interval tadi.

Ini pengalaman aku setakat ini;

Ada induk yang constantly kena deworm sebelum atau selepas parturition. Jadi ini dah bukan selective. Ini dah jadi periodic. Every 6 months or so.

Bagi saanen aku, every 4 months. Exactly 4 months. Boleh tengok kesan pada kambing kalau lambat deworm. Bulu akan jadi ruffled. Kurus. Berak cair.

Bagi pejantan katjang dan sesetengah induk local cross. Tak pernah deworm pun ada. Ini dah bukan selective atau scheduled sebab tak pernah.

Bagi anak kambing. Sehingga umur 6 bulan aku wajibkan kena deworm paling kurang pun 3 kali. Tapi ada juga anak yang jenis perform, yang jenis progeny. Yang tu aku hold back sikit untuk deworm.

Deworming ni secara ringkas aku katakan kena tengok pada observation atas kambing tu. At the same time kena amik kira faktor resistance build up bagi parasites tu. Tak boleh juga nak deworm dengan same substance year after year. Tapi tu lah, we don't have that many choices in terms of available anthelmintic in the market.

Ladang aku tak boleh nak adopt hardcore selective deworming. Tak boleh juga nak adopt hardcore scheduled deworming. Kena amik jalan tengah. Kena amik jalan paling economic dari segi penggunaan dewormer dan juga end results.



2 comments:

  1. Tq for the info,Bro. I also do not follow a strict scheduling..

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is why goat rearing is nothing like in the book.

      Kandang sebelah2 but operation can be different miles away

      Delete