Saturday 1 February 2014

National Geographic: Apex Predator

Semalam masa pergi buat swap kambing tu ada kejadian yang tak diingini berlaku kat ladang aku. Aku pun baru dimaklumkan pagi ni oleh pekerja aku. Agak terkejut juga. Sedih pun ada.

Ya, the serpent has returned. With a vengeance. More notorious than ever. Ular sawa telah membaham kambing aku. During daylight. Jam 3pm. Ketika kambing sedang asyik meragut. Ketika pengembala leka sejenak. Dah jadi macam scene dalam documentary kat TV. Pengembala takut nak masuk dekat kerana saiznya yang sangat besar, besar peha kot. Bergulung-gulung, berguling-guling ular tu menjerut kambing aku. Kambing pula hanya sempat mengembek 2 kali sahaja meminta pertolongan dari pengembalanya. Staf aku memanggil orang kampung yang ada senapang tapi bila kembali ke tempat kejadian sang serpent dah hilang. Bangkai kambing ditinggalkan.

Mangsanya adalah seekor induk yang average performer. Katjang cross. Dah 2 kali kidding. Weight was approximately 45kg. Umur dah 2 tahun setengah.

Pekerja aku mengikat kambing pada batang pokok tumbang berdekatan tempat serangan dan ditinggalkan semalaman. Pagi tadi memang nampak kesan si culprit tu kembali untuk menuntut korbannya. Ada cubaan menelan bangkai kambing itu bulat-bulat. Tapi tak dapat sebab kaki belakang bangkai kambing tu dah diikat kemas.

Aku tahu ular ni lapar. Aku tahu ia akan menyerang lagi dengan Modus Operandi yang sama. Waktu dan ketika yang sama iaitu during daytime. Aku tahu ia akan menyerang sehingga ia berjaya dapatkan habuannya. Aku mesti beradu kepandaian dengan ular ini. Sama ada aku berjaya menangkapnya atau dia berjaya membaham kambing aku dan hilang untuk sepurnama lagi sebelum ia muncul semula untuk tangkapan seterusnya.

Ok, parang puting mungkin tak lut untuk menakir ular tu dan kill reach juga agak limited. Aku rasa kena sediakan lembing. 2 batang paling kurang. Kot-kot 1st throw tu tersasar. I am going savage against this serpent. Gonna go all cave man on it.

2 atau 3 bulan lepas 2 ekor ular sawa telah dibunuh oleh orang kampung. Saiznya agak impressive. No less than 10 feet for each animal. Jadi aku amat pasti ular yang in question ini datangnya dari sungai utama di arah timur ladang aku dan dibawa bersama air banjir tempoh hari. Memang tak habis stok ular sawa ni setiap tahun. Sentiasa berganti.

Aku nak racun tapi biasanya akan jadi off target sebab carcass ayam akan dibaham oleh pemangsa yang less timid dari ular sawa ini iaitu biawak. Jadi method yang tu kurang accurate. Aku rasa kena tunggu dan buru. Itu adalah yang terbaik.

I truly believe it will strike again. As soon as tomorrow. It is hungry. It has to start killing again.

Hei ular sawa..kill or be killed.

4 comments:

  1. Ambo pun bru lps bnuh musang n biawok,byok pmngso lo nih..blum ni ular sawo pun ado mari..kno jgo2 jgoklah..hehe

    ReplyDelete
  2. Hok tu sene nok handle,tpat ambo,muse kaki duo,siap bwak kreto Viva ooo.Pantang ado kambing tepi jalan.Kalu kambing yang tambat tali,lagi cepat,siap gendong ngan motor.Yang lucu, dio bagi pakai baju kat kambing,supaya orang tak perasan dio gendong kambing.Penat weh,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hok spesis kaki duo xleh wak gapo doh pok we..keno potong tange baru dio insap bekali..kt tmpt ambo spesis tu ado jgok,biaso jmpo kpalo kmbing jah..parok set2 ning..

      Delete