Tuesday 4 February 2014

Kambing aku pun kena Mastitis

Ini kena minta tolong Pak Es ngan Tuan Adil ni..kambing katjang aku pun kena Mastitis. Tak boleh jadi ni..ingat kambing dairy je yang ada risiko ni. Sebab pada aku jarang sangat laa kambing katjang nak kena Mastitis ni. Tadi adik aku yang check ada 3 ekor yang confirmed Mastitis. Seekor yang serious, demam sampai 108°F. Habis ukuran kat thermometer. Memang kambing tu takde selera langsung hari ni. Jadi aku bagitau adik aku untuk inject antibiotic paling first. Then dia perah semua susu busuk keluar. Busuk betul, campur nanah.

Ini lah kalau take things for granted. Nampak sangat novice breeder. Pemalas punya tuan kambing. Kambing kena Mastitis pun boleh tak perasan. Aku ingatkan cacing ke apa. Harap-harap kambing tu akan pulih dari demam dan kembali on feed. Atau kena cap sembelih jugak nanti?

Kambing ini bukan aku milk dengan tangan pun, cuma ada yang kematian anak, dan induk ni produce lebih daripada requirement anak dia yang baki, tu yang sampai jadi bengkak, aku pulak pemalas, asyik dok perhatikan symptoms yang lain. Susah betul kalau kerja takde S.O.P. ni. Macam ni lah jadinya.

I am betting on the hardiness of the native blood. Hopefully they will recover ASAP. Next time aku kena berhati-hati bila tiba musim kidding. Masalahnya masa kidding banyak hari tu, takde pulak yang kena Mastitis, ini intermission kidding ada pulak yang kena, nak kata faktor cuaca tak jugak, sebab panas memanjang je. Takde faktor lain selain kandang kotor dan juga tuan punya kambing seorang yang pemalas. Oh ya dan juga faktor anak kambing hisap susu tak habis. Sepatutnya tak habis tuan dia kena perah kasi habis. adoii


2 comments:

  1. Selalunya kambing yang kematian anak mudah kena mastitis. Sebabnya ialah susu tak habis diperah!! Bila dah kena,..susah nak pulih. Sampai sekarang, kambing saya tu maseh keras uddernya walaupun dah tak demam dan sudah lalu makan!! The end result...udder dah rosak!! (Es Emdi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kambing katjang ni jarang sangat nak kena pak es..kidding oktober lepas dekat 30 ekor induk takde pulak yg kena..ini kidding tengah2 musim dalam 6 induk pulak yg kena.hehehe.tuan dia pemalas sgt tuh..thank u thou

      Delete