Tuesday 11 February 2014

Kutu Babi II

Hari ni aku dah jalankan operasi Kutu Babi. Sembur seluruh kandang dengan kambing-kambing sekali dengan racun Malathion.

Tergendala sedikit sebenarnya perjalanan hari ni. Troubleshooting untuk bekalan elektrik ke tapak kandang baru terpaksa ambil masa berjam-jam. Satu sebab wayar yang panjang, nak kena potong dan sambung di beberapa bahagian. Satu lagi sebab wayar dah shock terpaksa potong balik dan gantikan dengan yang lain, terpaksa bawa dari rumah. Makan masa lagi.

Pukul 12.30pm baru start mandikan kambing. Ambil masa dekat sejam. So, kambing hari ni meragut kurang sejam setengah dari hari-hari biasa.

Aku make sure sekor-sekor basah seluruh tubuh. Adik aku yang pegangkan kambing dan aku jadi tukang sembur. Semua dah siap mandi, aku lepaskan meragut. Then sambung cuci kandang dengan lebihan air bancuhan racun tadi. Aku ikut sukatan dekat buat sedikit lebih. Ikut arahan kat botol untuk bunuh kutu 8ml untuk 4.5 liter air. Aku guna kira-kira 200 liter air. Jadi aku lebihkan satu tudung botol, kira-kira 50ml.

Nasib baik tak mabuk kambing aku. Lebih teruk kalau ada yang mati. Hahaha. Anak kambing yang menjadi punca kutu tu nampaknya dah makin baik. Kutu semua dah mati. Tinggal mayat je kat bulu dan badan dia. Aku malas nak kutip sekor-sekor. Biar kutu tu jatuh sendiri.

Apa-apa pun kena jadikan ini satu pengajaran. Kena selalu tengok jika ada outbreak lagi sekali. Fuhh..penat!!

2 comments:

  1. Fuhh...memang penat, tapi inilah kerja yang banyak memberi manfaat, Bro!! Moga-moga mendapat barakah yang setimpal,In Sya Allah!

    ReplyDelete