Wednesday 26 February 2014

Update Kandang III

Pembinaan sudah mencapai 90% siap. Sekarang ada sikit je lagi petak bersalin yang nak disiapkan. Kambing semua mcm dah tak sabar nak pindah rumah baru.

Kandang baru ni ada 30 hingga 33 petak bersalin. 2 kandang bagi tujuan penggemukan. Setiap satu boleh muat lebih kurang 40 ekor kambing dewasa. Aku rasa ini memadai untuk tahun 2014. InsyaAllah 2015 kena tambah kandang lagi.



Kuda tunggangan haruslah masuk gambar juga. 


Kos pembinaan setakat ini masih lagi dalam budget yang telah di proposed. In fact, ada penjimatan dari segi penggunaan bahan binaan dan juga harga kayu. The trick is to buy from several sawmills. Bring down the average cost. Bila ada projek kandang kambing ni, depot kayu semua pakat nak offer harga murah. Grab the opportunity,  sekali-sekala jadi opportunistic tak salah, kan?

Racun dan alat semburan dah ready. Tunggu masa je nak rasmi ni. Bosan menunggu kita layan pancing dan taut. Gambar kat bawah ni puyu gergasi yang dapat dari kolam. Keli pun ada tapi tak sembat ambil gambar dah kena goreng. Tak lagi fotogenik bila dah kena goreng. Jadi tiada gambar. Sedap memang sedap sebab bukan ikan bela. Sendiri cari makan.






6 comments:

  1. Baguss,Bro!! Kambing boleh relaks...tak ler stress!!

    ReplyDelete
  2. Wow! besarnye.Takdok pitih ambo nok buat besa tu.Moga2 Allah memberi kejayaan.Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tokba. Rezeki anak ambo. InsyaAllah.

      Delete
  3. comey tlajok gok demo tu boh..hehe..perghh mncing ikan sngai ni yg best,mngimbau zman kcik2 dlu..mncing ikan haruan,puyu,keli dlm paya..tp den xmkn ikan sngai msa kcik,sbb geli.hehe..dh besor ni brulah rasa nikmat dia..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Comey lagi gok kerajaan di pekan nun..hahah..ni buat secara bajet ni.

      Ikan sungai memey terbaik..kawe make belako..tolok batu nga kayu..ngan hok haram jah.hahaha

      Delete