Monday 10 February 2014

Kutu Babi laa pulak

Patut laa sekor anak ni taknak besar-besar. Hari ni pekerja aku baru tengok anak kambing tu penuh kutu satu badan. Kutu Babi. Tu pun sebab dah penuh kat kulit bawah bulu. Maybe kutu tu nak lancarkan perang terhadap kawanan kambing aku.

Terus aku check randomly kambing yang lain. Memang ada yang dah dijangkiti. Aku terus mandikan anak kambing tadi dengan permethrin. Tak sempat nak sukat dah berapa ml untuk dilute. Ini dah emergency case. Kutu semua gemuk kenyang dengan darah. Bau racun kuat menusuk hidung. Aku rendam terus anak kambing dalam baldi. Sampai naik pening anak kambing tu. Jalan terhoyong-hayang macam orang mabuk. Nasib baik tak mati.

Selang 15 minit, kutu semua dah mati. Esok terpaksa mandikan semua kambing aku. Adoi..kerja berat ni. Kena start awal. Ingat baru nak settle few things kat Kota Bharu. Sekali kena buat semburan. Adoii..

Anak kambing tu aku suspect dah jadi anemic. Kena buat treatment dengan iron+multivit. Tambah darah. Satu lagi cabaran.


8 comments:

  1. Dari mana dapat jangkitan kutu babi nii??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah satu risiko lepas meragut.boleh jadi dari burung yang hinggap atas belakang kambing ketika meragut.

      Nak kata kambing saya bergaul dengan babi hutan tak pernah nampak.hahaha..tapi rasanya dari burunglah.

      Delete
    2. burung tu bkan tlong brsihkn serangga2 n kutu2 kt bdan kmbing ka bro ECH..kira hbungn simbiosis lah.hehe

      Delete
    3. Betul lah tu..hahaha..thank u..thank u..

      Delete
  2. mungkin kena dari laluan/lorong babi menyinggah..

    jangan sekekali tinggal topi ka atau baju ka dalam kandang, kemudian pakai..kadang ada kutu babi melekat kat kandang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.mmg kawasan ragutan tu ada laluan babi.terima kasih tuan

      Delete
  3. Jago2 la we ngan kutu babi ni,bukan kambing jah dio ketik,oghe pun dio ngam jugok.Parot kat lenge ambo ado lagi,keno ketik ko kutu babi ni.Maso tu kijo kat Paka Teganu,umoh sewo ambo dekat ngan hutan,male2 babi utan slalu pergi merayap kat skitar rumoh.Kiro2 ni satu cabaran wat ECH.Sabar2 la we ngan cabaran ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jolo tok ba..tok tuo adik ambo sapa ko pekok telinga nyo ngap ko kutu babi..pade laa ore dulu puah berobat main teri..rupo2nyo keno ketik ko kutu babi.heheh

      Delete