Monday 1 September 2014

Setelah Lama Tinggalkan Kandang

Alhamdulillah...segala puji kepada Allah s.w.t.

Hari ni hari pertama aku masuk ke kandang setelah sekian lama hanya mendengar khabar melalui telefon dan whatsapp dari adik aku dan staff.

Sekarang takde la sibuk sangat. Day to day routine berjalan seperti biasa. Kambing sihat walafiat. Ada laa yang problem seekor dua.

Banyak ekor juga anak kambing yang mati. Natural culling process. Hehe, nak sedapkan hati. Ramai juga yang baru dilahirkan. So it balanced out. Aku tahu semua ini rezeki dari Nya. Tak perlu nak berasa sedih sebab yang mati tu memabg dah di tetap kan.  Yang dilahirkan juga tu dah di tetapkan.

Interval induk yang melahirkan anak juga semakin singkat. 6 bulan 5 hari pada puratanya. Takde la teruk sangat untuk penternak baru macam aku ni.

Dalam entry yang lepas, aku ada nyatakan yang aku dah buat pertukaran sumber air utama. Syukur juga kepada Allah kerana kesihatan kawanan kambing semakin baik. Secara puratanya nampak perubahan yang ketara.

Esok aku kena asingkan anak jantan yang dah cerai susu untuk diletakkan dalam petak untuk penggemukan. Kena tag telinga sekali. Cuti panjang buat semua kerja tergendala.

Salam hormat!!




3 comments:

  1. welcome back bro ECH..kalu ada pkerja yg bleh dprcayai n kompeten nk tggal lama2 pun xda mslah..ni den nk Tanya brapa jmlah kmbg di kndg utama n second colony?..hehe

    ReplyDelete
  2. second colony ada gambar tak tuan, nampak menarik tempat tu

    ReplyDelete