Sunday 2 February 2014

Chasing Does

Di peringkat operasi ladang aku sekarang ni aku perlu prioritize balik ciri-ciri breeder stocks yang ada di ladang. Perlu buat saringan balik berdasarkan kualiti dan possible return value yang boleh dihasilkan dari seekor induk. Kena reevaluate, reconsider induk yang ingin aku simpan sebagai breeder stocks dan yang perlu di keluarkan dari program pembiakan.

Yes, I purchased most of the goats that I owned today in bulk(groups) as I wanted to get the best deal.  But not all of them are good breeders. 2 kali kidding sudah cukup untuk aku gauge performance mereka dan untuk aku decide whether they are worth keeping or not.

The most important thing is that whatever price that I decide to dispose them at, it has to be profitable. Dah ada pun yang aku jual untuk sembelihan dan juga sembelih untuk makan. Berkenaan induk yang aku nak pilih untuk disimpan, size bukan top priority bagi aku. Twin birth pun bukan dalam top 3. Kayu ukuran yang aku pakai bagi tujuan pemilihan induk mengikut turutan adalah seperti berikut;

1. Mempunyai campuran darah katjang
2. Good motherly instinct
3. Kidding Interval - the shorter the better
4. Ketahanan terhadap penyakit - low cost, minimal intervention
5. Size of udder, balanced teats - adequate milk for kids
6. Kidding rate - singles or twins.

Kemungkinan yang score rendah dalam ukuran kriteria di atas akan aku buang dari program pembiakan. Induk ini akan digantikan dengan induk yang menepati ciri-ciri diatas.

Secara ringkasnya, pencarian induk kali ini akan melibatkan pertanyaan soalan yang lebih detail berkenaan induk yang akan diperolehi.


3 comments:

  1. Ye la tuu,kalu sekali beranak pah tu dok senyap tok nok ngawe sampai 2/3 bule,boleh la nok semelehatau jual.Ambo pun paka cagho demo gok wee.Doh breeding rate dia rendah,rugi kito taroh lamo2.

    ReplyDelete
  2. Tapi sayo ado simpan sekor induk umur masuk 3 tahun dh..tok beranok sapa ko lonih..perangai tomboy..suko rukah tino lain.buat rugi jah dia tu..tapi nok tunggu lagi.takut2 beranok jugok akhirnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..samolah kito nyo,kawe pun ado hok jnis gini.body mantop(Boer fullblood) tp smpai loni xbranok,saim2 dio hok msuk skali pun lmbt tp dh 2kali branok..nk jual saye,pakat tnggu jelah..kawe dr dulu nak cull tino hok xperform tp smpa loni xjd..huhu

      Delete