Tuesday 3 June 2014

Induk Keguguran

Sepanjang menternak kambing kali ini yang ketiga aku menghadapi kes keguguran. Yang pertama adalah induk dewasa, kembar dua. Gugur disebabkan jantan yang aggressive. Keguguran yang kedua adalah induk dara. Single. Juga disebabkan pejantan yang aggressive. Kali yang ketiga ini juga adalah induk yang pertama kali bunting. Tapi kali ini aku rasa ianya disebabkan oleh induk lain yang aggressive. Suka menanduk dan menolak induk yang lain.

Mungkin ruang petak tidak lagi mencukupi untuk kambing-kambing yang ada. Takkan nak tambah kandang lagi? Adoii..

Aku kesiankan induk kambing yang mengalami keguguran ini. Tercari-cari anaknya. Mengembek tak henti-henti. Harap semuanya akan okay.

Janin kambing yang keguguran tu. Umur aku agak lebih kurang 3 hingga 4 bulan. Dah cukup sifat semuanya. Jantina ialah betina.

3 comments:

  1. Camna nak kurangkan tanduk-menanduk ni,Bro?? In my kandang, it's always pre and during feeding time!! Berebut makan!! (Es Emdi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanduk menanduk memang lumrah kambing..biasanya berlaku bila mereka berebut space..

      Dalam kes saya ruang kandang menjadi semakin sempit.

      Dalam kes tuan, mungkin palung makanan yang menjadi punca pergaduhan.

      Both ada unique solutions. Tabiat kambing saya rasa susah dah nak ubah. Yang boleh ubah design kandang. Hehe. I wouldn't know.

      Delete
  2. Kandang yang overcrowding - memang naik stress seterusnya risiko keguguran. Normal.

    ReplyDelete