Thursday 12 June 2014

Kelahiran dengan Mastitis

4 hari lepas ada seekor induk melahirkan kembar 2. Pada kelahiran pertama induk ini mengalami jangkitan mastitis pada sebelah susunya. Aku buat treatment seperti biasa. Procaine Penecillin. Direct inject dalam teats. Masa tu dah ok. Kira dah hilang bengkak. Seminggu sebelum kelahiran kedua ini juga aku ada buat pemeriksaan. Tiada bengkak dan sebagainya.

Tetapi pada hari kelahiran uddernya menjadi bengkak. Tidak ada kenaikan suhu badan mahupun pada uddernya. Tetapi bengkak seperti mastitis. Susu masih keluar seperti biasa. Tidak berbau busuk dan bernanah. Jadi ini bukan mastitis yang serious aku kira. Bagi keadaan seperti ini aku hadkan penggunaan antibiotics. Aku menggodek google untuk mencari penyelesaian yang paling sesuai untuk keadaan ini.

Ada suatu forum mat saleh yang cadangkan supaya induk diberi minum susu sendiri dan dose kan induk dengan bawang putih dan vitamin C 2000mg dengan kekerapan 2 kali sehari. Dengan tiada penyelesaian lain, aku cuba kaedah ini. Syukur kepada Tuhan, nampak seakan berkesan, bengkak semakin surut. Susu semakin banyak. Treatment cara ini akan aku teruskan sehingga induk betul-betul pulih.

Pada mulanya juga aku ingatkan puting kambing ini tersekat dengan lelemak susu atau tisu lain sehingga mengganggu aliran susu. Kalau dalam istilah lembu tenusu, ketulan yang menganggu aliran susu ini di panggil 'spider'. Tapi aku cuba perah, tiada pun 'spider' ni. Menghairankan juga. Susu keluar, tiada tekanan tinggi dalam udder, udder tak panas,  induk tak demam. Hanya bengkak susu rentetan episod mastitis yang lalu.

Biasanya induk yang mengalami mastitis, selagi ianya bukan Black Mastitis, masih boleh diselamatkan. Keadaannya akan pulih bila bunting untuk kali yang seterusnya atau kebuntingan kali yang kedua. Jadi jangan risau sangat jika kambing tuan puan mengalami mastitis. Masih ada harapan. Selagi ianya bukan Black Mastitis yang menyebabkan gangrene dan udder sejuk ( tiada aliran darah ke udder).

4 comments:

  1. Kambing eden kena Black Mastitis ni...tapi dah terus kempis, kering..dan tak leh gunakan lagi udder..sebelah aja!! Nak tengok development seterusnya!! (Es Emdi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya..kalai black mastitis tak boleh buat apa dah. Tu pun nasib baik induk masih panjang umur. Ada owner yang buat masectomy..tak guna ubat cap pisau..owner yg mcm ni biasanya terlalu attached dengan kambing beliau. Tak sanggup nak sembelih.

      Delete
  2. vitamin c + bawang putih + susu sendiri = naturopathy. very nice!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..naturopathy..not a new frontier..in some cases it works flawlessly.

      Delete