Wednesday 4 June 2014

Log Hari Ini

Hari ni aku tak mengembala sebab isteri dan anak-anak aku datang melawat. Anak sulung aku mula-mula beria sangat nak menolong aku bawa balik/masuk kambing dalam ladang. Last-last dia hilang pergi main-main dengan Bubba the Black Sheep.

Semua kambing dah masuk, aku mulakan operasi untuk deworm semua anak kambing yang berumur 4, 6 dan 8 minggu. Kumpulan 4 minggu adalah kali pertama deworm. Kumpulan 6 minggu untuk kali kedua dan kumpulan 8 minggu untuk kali ketiga. Kumpulan 8 minggu dah habis regime deworm maka masuk observation period sehinggalah diceraikan susu pada umur 3 hingga 4 bulan. Sebelum ceraikan susu aku akan deworm sekali lagi bagi preparation supaya cacing tak akan terlalu ambil kesempatan atas elevated stress factor in weaning kids.

Tadi juga aku asingkan anak jantan yang berumur 3 hingga 4 bulan untuk tujuan penggemukan. These kids mostly dah capai 12kg to 16kg. Not bad for katjang crosses and they have no proper concentrates in their diet. Of course ada some slackers. Kena improve genetic atau pun buat singkiran induk yang bersaiz kecil. Boleh tahan bising anak-anak ini mencari ibu masing-masing.

Aku juga tak menang tangan nak perah susu induk yang dipisahkan dengan anaknya. Kawanan kambing aku tak pernah di handle untuk perah susu. Jadi kerja memerah susu ni memang memakan kudrat dan masa. Tapi tak jadi masalah sebab aku paling suka perah susu kambing. Very satisfying job. Sama juga dengan potong kuku kambing. Tapi itu cerita lain kali. Oh ya..pam basikal tak boleh digunakan untuk induk yang buas lagi liar ni.

Lepas buat deworming dan perah susu. Aku buat observation mana yang patut dan buat follow up treatment untuk kambing yang anemic. Buat suntikan iron dan juga hematofos B12. Lama aku tunggu hematofos ni. Lazuli dah tak jual dah, bertahun dah lamanya. Ini pun dapat dari kawan atas kawan atas kawan. Harga jangan tanya. Tapi efficacy ubat ni memang buat aku puas hati. Boleh nampak kambing berubah dalam masa 48 hours.

Aku siapkan kerja awal hari ni sebab nak gi beli barang keperluan keluarga. So that's it for today.

Salam hormat!!

No comments:

Post a Comment