Saturday 14 June 2014

Unlocking The Potential

Sebelum aku boleh unlock potential perusahaan aku ini, aku harus ada target berapa banyak induk aku nak miliki. Aku juga harus tahu the maximum capacity of my farm. As in how many heads of goats I can afford to have on this piece of 10 acre-or-so land.

Setakat hari ini, jika aku tidak mengusahakan sebarang tanaman sampingan sebagai extra forage untuk kawanan aku, aku hanya boleh memiliki 160 ekor induk. Bilangan ini telah difaktorkan dengan pekali 3.5 bagi bilangan anak-anak kambing yang boleh dihasilkan dalam masa setahun bagi seekor induk. The minimum.

Aku sebenarnya masih lagi mempunyai extra acreage at my disposal. Iaitu ladang di Kuala Krai. Tapi kawasan ini terlalu terpencil dan aku tak boleh nak bawa anak-anak aku untuk bermastautin di sana. Possible maximum numbers of goats di sana adalah sangat tinggi. Tapi dari segi practicality nya adalah sangat rendah. Buat masa sekarang, 160 ekor di Rantau Panjang dan 100 ekor di Kuala Krai adalah bilangan yang paling optimum. I will most probably achieve this many breeders by the first half of 2015. Provided I don't sell any of the females and I don't purchase any additional females stocks. Kalau aku ada dana dan beli additional females, target ini akan menjadi lebih singkat, of course.

Ok, melalut berangan pulak dah. Jadi yang sebenarnya, kerunsingan aku paling besar adalah status pekerja aku yabg menjaga kawanan kambing di Kuala Krai. Beliau mungkin akan pulang ke negara asalnya bila-bila masa sahaja dan jika ianya menjadi kenyataan, maka aku harus menutup operasi di Kuala Krai. Habis satu projek! Aku harus pindahkan segalanya ke Rantau Panjang dan seperti yang aku cakap tadi, ladang aku tidak akan dapat menampung kawanan yang bersaiz lebih dari 160 ekor. Muktamad!!

Aku hanya ada satu jalan, cuba 'kawtim' dengan tuan punya kebun getah yang berjiran dengan aku untuk aku mengembala di dalam kebunnya. That's the only way atau aku hanya boleh stick pada 160 ekor sahaja.

Satu faktor penting yang lain adalah kepelbagaian foraj. Aku sangat ingin memberikan pilihan yang lebih liberal kepada kawanan kambing aku. Ladang aku dipenuhi rumput walaupun ada tumbuhan seperti pokok balik angin, selaput tunggul, petai belalang, dedaun liar, paku-pakis tapi bagi aku masih tidak mencukupi 72% minimum dedaun yang diperlukan oleh kambing di dalam diet harian mereka.

Mahu tak mahu aku harus unlock potential kebun getah tadi sebagai additional grazing ground kawanan aku. Muktamad lagi sekali!!

Untuk melakukan ini aku harus membuat beberapa persediaan selain mendapatkan kebenaran dan persetujuan tuan tanah. Perlu merekrut guardian dog yang baru untuk dibawa mengembala(anjing lama dah mati!!). Perlu pastikan kawanan kambing aku ini patuh mendengar arahan tuannya, ini hanya boleh dicapai dengan interaksi yang konsisten (hari-hari mengembala laa!!).

So, the plan is...

1. Minta kebenaran dengan tuan tanah kebun getah untuk mengembala di dalam kawasannya.

2. Get (adopt) at least two new guardian dogs dan mula latih - umur 2 bulan, latih selama 2 bulan. Total 4 bulan.

3. Terus mengembala secara istiqamah to assume command as the head of the herd. Heh!

Ya Allah, permudahkan lah segala kesulitan bagi hamba Mu ini.

Ya Allah, ampunilah segala dosa kedua ibu bapa ku. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani aku sejak dari kecil.

Salam hormat!!

2 comments: